Фінансова робота компанії

фінансова робота

Пам’ятайте: те, що ми не рахуємо, – те не контролюємо, а на те, що не контролюємо, – не можемо впливати. Але що саме слід рахувати?

Ваші бізнес-показники

Свого часу активно цікавлячись так званою збалансованою системою показників (Balanced Scorecard System), зрозумів, що немає правильних показників, є «ваші показники». Тобто кожен бізнес потребує розробки своєї системи розрахунків, і навіть більше, вона повинна бути динамічна, тобто на конкретний період часу необхідні різні рішення.

Це, можливо, й очевидно, але надто часто керівники «прив’язуються» до одних показників, звикають їх рахувати і втрачають відчуття, що для бізнесу вони перестали бути важливими. Включається те саме небажання змін, що і під час удосконалення продукту, прописування нових бізнес-процесів чи налагодження роботи колективу.

«День фінансів»

Добре, то з чого слід почати налагоджувати систему фінансових розрахунків? Найперше – із виділення окремого дня чи навіть декількох, коли ви займаєтесь фінансовими питаннями. Тобто, незважаючи на те, чи все йде добре чи погано, у свій «День фінансів» ви проводите огляд цілої системи, аналізуєте показники, вносите зміни. Для мене це, наприклад, кожне 1 і 15 число місяця. Я відкладаю усі справи і працюю як фінансовий директор/менеджер й аналітик у одній особі.

Коли все йде добре, то часу на обслуговування системи витрачається мізер – можу справитись за декілька годин по усіх проєктах. Коли «вилазять» недопрацювання – часу йде значно більше. Але насправді, що регулярніше ви пильнуєте за своєю фінансовою системою, тобто що детальніше відслідковуєте і калібруєте зміни, то більша ймовірність, що все вийде добре. Фінансова система схожа на систему водопостачання і водовідведення (або кровоносну систему організму, якщо вам так більше до вподоби): якщо робити регулярну профілактику, то труби служать довго і надійно.

Перегляньте актуальне відео на тему управління фінансами (і підписуйтеся на наш YouTube-канал):

Профілактика у фінансових розрахунках

На жаль, більшість керівників починає цікавитись фінансовими питаннями тільки тоді, коли:

  1. Немає чим виплатити зарплату.
  2. Немає за що закупити нову партію товарів чи матеріалів.
  3. Коли починає бракувати грошей на власні фінансові потреби.
  4. Під час міжсезоння, коли суттєво падають прибутки.
  5. За дуже великих оборотів немає вільних коштів.
  6. З роботи несподівано йде бухгалтер.
  7. Конкурент починає багато заробляти на тому, на чому, здавалось, заробити не можна.
  8. Змінюються якісь суттєві для бізнесу зовнішні фактори (підняття/падіння курсу; перекриття кордону; новий закон тощо).
  9. Дізнаємось про велику фінансову дірку у своїх витратах (наприклад, що понад 20% витрат закладається на брак продукції чи що 30% йде на неефективний маркетинг).
  10. Коли відбувається щось надзвичайне, після чого ми розуміємо: далі уже «так не буде, як було», тобто оголошення «війни» (наприклад, вихід на ринок нового китайського конкурента чи підняття цін на раніше копійчану оренду чи судовий позов за порушення авторських прав).

Перегляньте відеоролик про розрахунок ваших витрат.

Усі вищеперелічені приклади взяті із реальних кейсів компаній, з якими мені довелось працювати. І як би це не звучало, всі вони підпадають під просте правило: поки грім не вдарить, чоловік не перехреститься. Профілактикою займатись не хочеться, адже всі ті цифри і розрахунки мають лякаючи нудний і водночас ще й загрозливо страшний вигляд. Тому-то й легше сказати: «Ну їх… Краще «робитиму бізнес»!» Водночас забуваючи, що бізнес це і є розрахунки, а розрахунки можуть стати новим бізнесом. 

Не всі керівники бізнесу здобули фінансову освіту. Але насправді не всім це й потрібно. Достатньо бути лише фінансово грамотною людиною, не боятись цифр та розрахунків і ще проявляти креативність у різноманітних фінансових операціях.

Цікавить тема грошей? Пройдіть наші онлайн-курси «Управління фінансами для керівника» та «Фінансова незалежність – реальність для кожного».

Фінансова грамотність – це важливо!

Як виникають фінансові проблеми

Взагалі, що зазвичай є першоосновою фінансових проблем? Небажання керівника вникати у фінансові питання. Багато хто узагалі думає так: «Я займатимусь «продуктом» (чи «людьми», або, наприклад, «ідеями»), а у фінансових питаннях у мене буде/є бухгалтер». Це вкрай неправильний підхід, який є загрозливим для вашого бізнесу!

Річ у тім, що бухгалтери за рівнем ефективності не відрізняються від середньостатистичного українця (насправді, якщо було би по-іншому, то це було б статистично дивно), тобто не є особливо ефективними. Однак їхня робота для «непосвячених» (тих, хто не хоче вникати в деталі) має вигляд такої туманно містичної, незрозуміло-складно-заплутаної і виснажливо нестерпної, а бухгалтер здається таким впевнено-все-добре-знаючим, що бухгалтерію рідко коли хтось контролює, ба більше – нечасто з нею «хочуть сваритися». І, як наслідок, бухгалтери дуже часто «відрощують корону» і поводяться як справжні керівники компаній, підлаштовуючи усі процеси під власну неефективність, а не керуючись загальними довготерміновими інтересами компанії.

фінансовий відділ

Хто відповідає за фінанси

Звичайно, серед бухгалтерів є чимало дуже відповідальних й ініціативних, кмітливих і ефективних працівників, однак у компаніях, де керівник чи то боїться, чи то не хоче, чи не годен цікавитись і контролювати процеси у бухгалтерії, зазвичай такі не культивуються. Мені доводилось бачити не одну компанію, де відбувався «диктат бухгалтерів», які стали нестерпними і почали диктувати свою волю тільки тому, що нікому було проконтролювати їхню роботу. Хоча загалом контроль бухгалтерії це не є якесь невимовно складне завдання, навіть навпаки – воно може стати цікавим, головне, як завжди, бажання і сміливість вникнути у питання і освоїти ази.

З іншого боку, бухгалтерія узагалі не повинна займатись фінансовими питаннями, а лише адміністративними, суто бухгалтерськими. А за фінансові має відповідати фінансовий відділ на чолі із фінансовим директором. Класичний бухгалтер повинен бути скрупульозний до дрібниць у цифрах і чудово орієнтуватись у законодавстві, однак уся творча фінансова робота із фінансовими моделями, способами фінансування проєктів, плануванням, залученням фінансових ресурсів і оптимізацією їхнього використання має виконуватись креативним і водночас ідейним фінансовим директором. (Тут, як на мене, дуже гарно перегукується ще одна аналогія: відділ кадрів і відділ HR. Перший повинен займатися суто адміністративною «паперовою» роботою (що теж важливо), а другий грамотним добором талантів і їхнім плеканням усередині компанії. Однак, на жаль, зазвичай термінове витісняє важливе і HR мимоволі перетворюється на кадровика.)

Багато цікавого відеоматеріалу щодо управління своїм бізнесом ви знайдете на нашому YouTube-каналі. Підписуйтеся ТУТ!

Та, на жаль, ці відділи в українських реаліях часто плутають, наділяючи їх невластивими функціями, що призводить до «креативної бухгалтерії», в якій розбирається тільки бухгалтер, що її створив, і бюрократизованого фінансового відділу, який набагато більше зусиль докладає на підготовку непотрібних звітів і утримання старого порядку, аніж на генерування нових корисних можливостей для бізнесу.

Одно слово: не бійтесь цифр, вони не страшні, а бухгалтери тим більше. І пам’ятайте, що відповідальність за загальну фінансову успішність діяльності компанії все-таки лежить на керівникові (власнику), і делегувати її немає кому.

Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».

Слідкуйте за Романом в Instagram – ТУТ.

Прочитайте інші статті, як вдало управляти фінансами:

  • що впливає на бізнес-фінанси – ТУТ,
  • фінансова модель – ТУТ,
  • розрахунки бізнесу – ТУТ.