Фінансова модель компанії

розрахунок

Фундаментом успішності будь-якого бізнесу є вдало вибрана фінансова модель. Можна надмірно довіряти своїй інтуїції і, якщо продукт подобається, намагатися щиро вірити, що він «піде», й заміняти цим безпідставним оптимізмом потребу у чіткій прорахованій моделі. Однак насправді першим, що слід робити, запускаючи ту чи іншу ідею в життя, – рахувати її економічну доцільність, тобто фінансову життєздатність.

Звісно, додатково потрібно прописувати різного роду плани Б (перестрахування і мінімізацію ризиків), а також стратегію дій, коли все йде краще, ніж очікувалось (так, до успіху теж треба бути готовими, щоб мати шанс швидко його розвинути).

На чому ви заробляєте?

На продукті А? На групі клієнтів Б? На крамниці В? На вчасній доставці? На широкому асортименті? На оптимізованих процесах? На «дешевій робочій силі»? На ефективності своїй і працівників? На доступі до таємної інформації? На знаннях «як»? На своїх усмішках? На дешевому офісі в центрі міста? На нерозбірливих клієнтах? На відсутності пропозиції й альтернатив у покупця? На добре прописаній технології? На економії на витратах? На підйомі ринку? На дорогому долару? На сезонних коливаннях? На очікуваннях і мріях клієнтів? На власному ентузіазмі і бадьорості?.. Сотні різних комбінацій, і з них потрібно вибрати лише одну, але… свою. Таку, щоб справді на ній ви могли заробляти і створювали можливості заробітку для колег. Без такої сформованої моделі ви не дасте шансів своїм працівникам заробляти гідно і, як наслідок, матимете постійні труднощі в бізнесі. Негайно відірвіться від прочитання і запишіть декілька пунктів, на яких ви направду заробляєте:

……………………………………..

……………………………………..

Якщо у вас не буде достатньо добре прописаної фінансової моделі, вам, на жаль, не вдасться:

  • Налагодити оплату праці по КРІ, бо вона завжди буде недостатня.
  • Перетворити свій стартап чи самозайнятість у справжній бізнес.
  • Забезпечити гідний рівень оплати для свого колективу.
  • У довготерміновій перспективі отримувати прибутки. 
  • Мати вільний час і можливості реалізації своїх ідей. 
  • Утримувати і культивувати найкращих працівників.
  • Створити безпрецедентний ривок у своїй галузі.
  • Забезпечити ідеальну якість продукції.
  • Перевести компанію у лідери ринку.
  • Створювати і відновлювати ніші.
  • Заробити перший мільйон.
  • Масштабувати бізнес.
  • Розбагатіти.

Проблеми з моделлю, попри найбільшу логічність, часто є основною причиною неможливості перетворити свою діяльність у системний бізнес. Дві інші причини – любити те, що робиш, і бути найкращим у тому, що робиш – надто часто засліплюють очі підприємцям і змушують робити надто тривалі спроби підтримувати те, що фінансово себе не оправдовує.

Від чого залежить успішність фінансової моделі?

Всього-на-всього від двох складників: від наявності ринку і правильних розрахунків. Ринком у цьому разі варто назвати платоспроможний попит, який може/готовий упродовж тривалого часу платити за продукт, який тамує біль клієнтів конкретного ринку. Правильні розрахунки – це найперше максимально неупереджені цифри, які стосуються доходів і витрат по бізнесу.

Ринку немає, якщо:

  • ваш продукт чудовий, але за нього не можуть платити клієнти: уявіть масажери для ніг, які необхідні бабусям, але за які вони, на жаль, не мають змоги заплатити;
  • продуктом всі захоплюються, але платити за нього не хочуть: уявіть співака із неймовірним голосом, однак його пісні слухають безкоштовно, а платити за концерти не хочуть;
  • на продукті можна заробляти, але тільки у дуже короткотерміновій перспективі: уявіть китайську дурничку, яку швиденько розкупили сотні дітлахів у містечку, але яку більше немає кому продати, а повторних продажів годі й очікувати;
  • продукт не тамує болі клієнтів (хоча б навіть ті, про які вони самі не знають). Тут придумайте собі власну аналогію, бо, врешті, як би там не було, а на кожен товар є свій покупець. 🙂 Однак один покупець ще не робить ринку.

Одно слово, якщо немає ринку, то жодні ваші потуги не принесуть жодних задовільних результатів. Отже, перед тим, як заробляти, маєте визначитись/зрозуміти/знайти, на чому зароблятимете.

З іншого боку, слід врахувати, що «святе місце порожнім не буває», тобто, якщо б ринок існував, його б уже давно хтось побачив. Не варто обманюватись, що саме нам вдасться знайти соковите яблуко на відстані витягнутої руки на дереві в центрі міста – його, ймовірно, хтось уже давно зірвав. Не так часто знаходять/винаходять/створюють підприємці нові ринки, тому цілком можливо, що і не варто «видумувати велосипед», а краще просто вв’язатись у бій за ринок, який уже давно існує і на який ми можемо привнести щось направду нове та якісніше, щось, що дозволить відвоювати значну частку у поточних гравців. Удосконаленням немає меж, а клієнти стають дедалі вибагливіші, і якщо ми зможемо запропонувати кращу модель розрахунків для поточного ринку, то будемо цілком спроможні зайняти чільне місце на ньому.

Довготермінова перспектива бізнесу

Хто краще рахує, підстраховується і перепідстраховується, думає про Чорних лебедів і про те, що спершу слід вижити, а уже потім можна розвинутись (а не навпаки), оптимізує витрати, відсікаючи все, що не приносить прибутку, максимізує доходи, вкладаючи у більш рентабельні проекти, і робить це за біологічними принципами природного добору, тобто постійно і з врахуванням нової доступної інформації, – той і протягне свій бізнес якнайтриваліше у часі, а можливо, навіть побудує прибуткову імперію на століття. 

І на заваді такого бажаного і світлого сценарію завжди стоятиме тільки… сам власник чи власниця. Точніше, наші з вами упередження, когнітивні помилки, переоцінки власної впевненості, брак скрупульозності («дотошності») в розрахунках, лінощі перевірити і перерахувати цифри, надмірна самовпевненість у правильності наших власних прогнозів, безпідставний оптимізм, наївний реалізм і епістемологічна зверхність. З іншого боку, навіть саме постійне розуміння того, що ви можете помилитись, уже підвищує точність ваших розрахунків. І, як наслідок, дає змогу збудувати кращу бізнес-модель для компанії. Натомість, коли ви надто самовпевнені у тому, що все робите правильно, точність розрахунків стає величиною неважливою, і зрештою компанію очікує або успіх через банальне везіння (1%), або гучний провал (99% випадків).

Для критичних ситуацій, у яких існує небезпека нашому фізичному виживанню, варто покладатися на інтуїцію. Однак у всьому іншому слід покладатись на цифри. Якщо власник бізнесу, керівник проекту чи засновник стартапу радісно розповідають про те, як масштабно і грандіозно буде втілено їхній задум, але водночас не демонструють базових розрахунків, продуманих чисел, достовірних цифр чи хоча б яких-небудь «циферок», то ми їм не віритимемо. 

Тільки наявність чіткої і зрозумілої фінансової моделі дозволяє бізнесу бути успішним у довготерміновій перспективі. Або ще краще успіх бізнесу можна узагальнити постійно наявними у власника відповідями на єдине просте запитання під час вкладання кожної гривні: «Як я на цьому зароблю/яю?» Саме так: чи це стосується виплати з/п конкретному працівнику, чи розробки сайту, чи витрат на поїздку до клієнта, чи купівлі нового офісу – питання залишається одним-єдиним. Власник, який надовго випускає це питання зі свого поля зору, дуже скоро переходить у розряд «збанкрутілих бізнесменів». Зауважте, таке формулювання зовсім не заперечує необхідності вірити у свою справу, створювати ідеальний продукт, генерувати цінності в житті своїх клієнтів, дбати про колектив чи просто насолоджуватись тим, чим займаєтесь. Це те саме, що написати: «людині для життя потрібна їжа, і якщо довго не їсти, то можна померти з голоду». Це звичайна констатація факту, а не переконування у тому, що ми «живемо, щоб їсти». Безглуздо заперечувати усе те величне, етичне і високоморальне, що має втілювати справжній бізнес, протиставляючи його «постійному бажанню заробити». Адже прибутки є необхідним складником для реалізації місії бізнесу – довготермінового служіння потребам клієнтів, а не єдиною ціллю! 

Краще зрозуміти і сформулювати фінансову модель і фінансову політику для своєї компанії допоможе відео:

Управління фінансами, мабуть, найскладніша для пояснення тем. На кожному курсі «Бізнес-інкубатору» чи не найбільше питань є саме на тему управління фінансами. З іншого боку, саме ця частина бізнесу дозволяє йому існувати, тобто безпосередньо пов’язана і відповідає за виживання у довготерміновій перспективі. Бізнес це дуже природно, ринково. Під «природним» мається на увазі, що бізнес підпорядковується тим самим правилам розрахунків, за якими збудований і світ навколо. А під «ринковим» – наявність асиметрії, альтернатив і різниці між котируваннями, які уможливлюють прибутки/збитки як такі.

Прораховуйте свій бізнес правильно!