Що впливає на фінанси компанії

людина-калькулятор

Розпочнімо із кроку, який на перший погляд має мало спільного із корпоративними фінансами, проте насправді є найважливішим його складником. Без розуміння наших стосунків із розрахунками не можна вибудувати і відповідної фінансової моделі бізнесу.

Людина як калькулятор

1. Кожен із нас рахує. Ми щодня робимо десятки тисяч розрахунків. Кожен наш вибір, кожна сказана фраза, відчута і проявлена на обличчі емоція – це розрахунок. Рахують усі без винятку живі істоти! Оси рахують доцільність самостійно створювати гніздо чи захоплювати чуже. Навіть дерева рахують кількість сонячних днів, щоб знати, чи починати розпускати бруньки. Тільки ніхто не рахує на калькуляторах, як нам суб’єктивно уявляється.

2. Кожен рахує по-різному. Чи могли б існувати казино, біржі, будь-які іри (в т. ч. одруження чи інвестування), національне радіо і Фейсбук, якщо б на кожен конкретний момент усі володіли однаковою інформацією? Ні, не могли би. Світ збудований на асиметрії, і хоч наше завдання й полягає у тому, щоб її постійно долати, без неї не було б мінливості, а отже, і самого життя. І ще одне: хто погано рахує, – програє.

3. Ми не можемо всього врахувати. Є багато факторів, про які ми не знаємо, на які не впливаємо, не можемо правильно прорахувати. Уявіть, що ви граєте у картярську гру, у якій правила час від часу змінюються. Ви уже виграли кілька партій і думаєте, що навчились, аж ось посеред гри хтось оголошує, що тепер козир зовсім не той, який ви збирали, або що вам треба взяти з колоди п’ять додаткових карт «просто так», або скинути три з тих, що маєте. Про яку тут «довготермінову стратегію» можна говорити?

рахування

Три основні правила «рахування» бізнесу

І от тепер, якщо ці три засадничі правила «причепимо» до щоденного управління фінансами нашої компанії, то отримаємо такі висновки:

1. Ваш бізнес може існувати тільки тому, що хтось рахує по-іншому. Якщо цінність продукту для виробника і для споживача буде однаковою, то бізнес на цьому не зробити. Простіше кажучи, там, де немає різниці між котируваннями, – там немає і ринку. 

2. Якщо хочете вижити, рахуйте правильно. Багато бізнесменів забуває просте правило, яке чудово описано в «Антикрихкості» Насіма Талеба: щоб розвинутись, спершу потрібно вижити. Правильний розрахунок – це з урахуванням ризиків і перестрахуваннями; правильний – це з розумінням упереджень свого сприйняття і обходженням когнітивних пасток; правильний – це з урахуванням усіх важливих сигналів і одночасним відкиданням усіх можливих шумів. То чи впевнені ви у тому, що ваш бізнес не користає можливостями зараз, насправді не бачачи, які ризики він накопичує на майбутнє?*

* У книзі «Поведінка людини у формулах і моделях» є така формула: Запас = Борг. Все, у чому в людини/компанії є надлишок, компенсується недостачею в іншій сфері. І дуже часто запас є видимий, а борг – прихований, що створює ілюзію успішності. У моїй консультаційній практиці не раз були ситуації, коли клієнту, який думав, що його бізнес успішний і процвітаючий, доводилось показувати звичайні помилки у розрахунках, на яких уся ця ілюзія трималась. Болючі відчуття, але необхідні для «фінансового зцілення».

3. Якщо хочете розвинутись – рахуйте краще. Враховуйте більшу кількість важливої інформації, робіть це швидше, намагайтесь не стільки передбачити тенденції, але прорахувати варіанти своїх дій для плану А, Б, В… Я. Прописуйте критерії своєї поведінки до того, як стикнетесь із ситуацією, замість того, щоб ухвалювати рішення у часі, коли зіткнетесь із бізнес-спокусами, що зазвичай призводить до «мудрості заднім числом». Враховуйте більші вибірки, але водночас відсікайте важливе від приємного, пріоритетне від термінового і корисне від просто цікавого. 

Про рахування та інші умови успішного бізнесу перегляньте відео: