Бізнес та еволюція: частина 1

бізнес і еволюція

Насправді неймовірно багато аналогій, пов’язаних із бізнесом, переплітаються із темою еволюції. Тільки те, що збудоване згідно з рішеннями, які пройшли перевірку мільйонами років еволюції, приживеться у бізнесі на довготермінову перспективу. Бізнес – система, яка строго підпадає під еволюційні правила і закони. 

Ключові понять у еволюції, які мають свої прояви у бізнесі

Мінливість – природа продукує постійні зміни, і це те, до чого варто готуватись у бізнесі. Той, хто хоче затриматися на вершині ринку впродовж тривалого часу, – просто наївний. Все змінюється, і до цього просто треба бути готовим.

Конвергенція і паралелізм – деякі риси живих істот розвивалися незалежно одні від одних, а деякі навпаки – спільно. Наприклад, спів гібона чи серенада закоханого юнака – це паралелізм, бо у спільного родича була схожа програма приманювати голосом самицю свого виду. А от те, що людина і лев приймають загрозливу позицію, чи схожість вовка сумчастого і звичайного, – це конвергенція, адже їхні риси виникли як вдале пристосування до однакових умов середовища.

Так само і у бізнесі: наприклад, плинність кадрів у ІТ-сфері і серед офіціантів – це конвергенція, а от демонстрація трохи гіршого телефону поруч із трохи кращим для використання ефекту контрасту чи більш зернистого телевізора із тим, що демонструє ідеальне зображення, – це паралелізм.

Хочете знати більше? Доєднуйтеся до нашого Телеграм-каналу на тему бізнесу.

Прогрес і автономізація – простіше породжує складніше. Звичайна середньовічна корчма – це тепер мішленівський ресторан із трьома зірками. Amazon зі своїми мегароботизованими складами колись був маленьким офісом 2х3 метри. Все починається з малого і ускладнюється. Прискорює цей процес автономізація. Тобто намагання будь-якої живої істоти зменшити свою залежність від інших, що, з огляду на ускладнення (прогрес), зазвичай неможливе до виконання.

Отак прогрес і автономізація, як дві протиборчі сили, стримують одне одного (як не дивно). Простий приклад: ви хочете створити новий сайт із упровадженням CRM-системи, щоб перестати бути залежними від неефективної роботи продажника. Тож тепер ви стаєте залежні від розробника сайту і того, хто автоматизує процес попадання лідів у базу.

Про еволюцію вашого бізнесу дивіться у нашому відео:

Емерджентність – наявність у будь-якої системи особливих властивостей, не властивих її підсистемам і блокам, а також сумі елементів, не пов’язаних системоутвірними зв’язками; неможливість зведення властивостей системи до суми властивостей її компонентів. Простіше кажучи: окремі працівники працюватимуть по-іншому, коли ви об’єднаєте їх у один відділ. А ще часто у природі відбувається перелаштування функцій для нових цілей. У бізнесі те саме: наприклад, вам уже не потрібен такий штат продажників і ВИ переучуєте їх на маркетологів. Або ще веселіше: принтер, який перестав працювати, перетворився на підставку під вазон.

Роздільностатевість – більшості видів потрібно дві статі, щоб давати плідне потомство і мінімізувати ризик непристосованості до умов середовища. На перший погляд це не пов’язано із бізнесом. Але спробуйте «схрестити» ідеї відділу виробництва і сервісу чи, наприклад, продажника і клієнта, й у вас вийде набагато життєздатніший проект, аніж коли матимете думку тільки когось одного із зацікавлених сторін. Або «схрестіть» два прилади докупи і отримаєте інноваційний продукт, як це колись зробив Стів Джобс, додавши до телефону MP3-плеєр.

Мутація – один із інструментів еволюції. Фактор не так поступової, як революційної зміни, спричиненої ззовні. Хіба спадок у 1 млн доларів, чи вільний офіс у найкращому для вас місці, або різке непередбачуване коливання курсу, яке затримує вашу довгоочікувану поставку, чи випадкова зустріч із людиною, що змінить ваше життя, чи раптова смерть ключового працівника – це не мутація для бізнесу? 99,5% мутацій згубні; решта 0,5% можуть дати неймовірний поштовх. А хто сказав, що бізнес це не банальне везіння?

Хочете удосконалити комунікаційні навички? Відвідайте онлайн-курс «Мистецтво відповідального спілкування: як знайти порозуміння з ким завгодно?»  

Вимирання – кожен вид приречений на цілковите винищення. Життя на землі переживає уже шосту еру вимирання (до речі, цього разу спричинену Homo sapiens’ом). 99,9% видів живих істот, які коли-небудь топтали нашу планету, уже не існують. Повернімось до бізнесу: ваші внуки навіть не знатимуть про існування таких компаній, як Google, Facebook чи Apple. Важко повірити, правда?

Біорізноманіття – це те, що точно зростатиме з часом. Усього буде більше за кількістю та різноманіттям. Геть гомогенність! Жодної однаковості! Готуйте продукти для людей із трьома очима, супергеніїв, які їстимуть тільки сушену цибулю, багатіїв, які живуть у глиняних халупках, і молодих людей, які захочуть якнайшвидше постаріти. Життя – це кунсткамера, у якій нове здається дивним тільки з позиції минулого.

бізнес та біологія

Деталізовані біологічних концепції бізнесу

Експлуатація – в природі хто кого тільки може поексплуатувати, того й експлуатує. Якщо біологічний вид знайшов спосіб захиститися і «запартнеритися», то експлуататор став симбіотиком. Виробник хоче скористатися часом клієнта, а клієнт – часом виробника, однак, якщо вони почнуть співпрацювати, то випустять (разом) чудовий продукт! Якщо ж ціна питання експлуатації незначна, жертва просто дозволить на собі паразитувати. Уявіть працівника, який в принципі працює замало на свою з/п, але для компанії боротись із тим дорожче, ніж «заплющити на це очі». А які випадки симбіозу і паразитування є у вашій компанії?

Позитивний добір – усе, що ви бачите навколо, починаючи зі столу, за яким сидите, і завершуючи пилинкою, яка щойно впала вам на ліву ногу, проходить постійний позитивний добір. Саме так: те, що краще, має залишатись, те, що гірше, – йти геть. Єдина пастка позитивного добору – ми можемо більш-менш зрозуміти, що є краще станом на зараз, але ніколи не знаємо, що буде кращим завтра.

Адаптація – понад 90% американських компаній, яким близько 100 років, спочатку займалися не тим, чим займаються зараз. GE виробляла лампочки, а WesternUnion продавала телеграми. А ви ще досі тримаєтеся за продукт, який віджив своє, працівника, який через 10 років непоганої праці почав відверто «тупити», і ринок, який стагнує? Може, пора діяти більш адекватно й адаптуватися під мінливе середовище?

Читайте статті блогу про бізнесові експлуатацію («Правильний менеджмент»), позитивний добір («Добір у компанії») та адаптацію («Адаптація у компанії»).

ДНК як єдине місце – ДНК як молекулу дослідили набагато раніше, ніж надали їй належного значення, – місце, де локалізується уся спадкова інформація організму. Колись ДНК навіть називалася «дурною молекулою», а й справді, на перший погляд, що тут мудрого у «чотирьох буквах», закручених у спіральку на 2 км (якщо основа цієї спіралі має 1 мм у пропорції)? Але саме у ній є найважливіше, що дозволяє відтворюватися знову і знову, ремонтувати саму себе, боротися зі змінами, але і приймати їх за необхідності. А що є ДНК вашої компанії? Місія і цінності; якийсь рецепт; бізнес-процес; бажання і ціль? Це має бути щось просте і те, що легко копіює саме себе. Повторю загальні еволюційні умови для того, щоб щось у бізнесі могло називатися його ДНК:
1. Має реплікуватися (самовідтворюватися);
2. Має виправляти помилки (і реагувати на зміни);
3. Має давати перевагу не тільки зараз, але і на невизначене майбутнє.

бізнес ніша

Вільна харчова ніша – якщо новий вид заходить на харчову нішу, то він розширюється доти, доки не впреться в обмеження, зумовлені іншим видом. Нічого вам не нагадує про конкуренцію між різними компаніями? Основне завдання хорошого бізнесмена: бачиш вільну нішу, у якій є долари, пов’язану із новими технологіями, надуміннями, суперпроцесами, інстинктами, ритуалами чи чим завгодно іншим, – тисни на газ і захоплюй її якнайшвидше, доки не впрешся у чужий кордон. Підказка: захопити вільну нішу завжди простіше, ніж створити її. Хоча ми містифікуємо саме творців, а не загарбників. Підказка No2: найкраще захопити нову нішу, користуючись технологіями із інших ніш. Тобто велосипед не треба винаходити, слід його використати у новій незвичній для нього сфері – наприклад, для створення енергії для підзарядки мобільного.

Запаси – природа у всьому робить запас: дві легені, дві нирки, два ока, дві півкулі мозку, та й навіть жир на дядечку за сусіднім столиком. Все це приклади перестрахування на випадок «а що, якщо». І ви робіть запас! Бо коли у вас один продажник, то ви залежні від нього, і хочете того чи ні, танцюватимете під його дудку. А якщо у вас один справді крутий продукт, який продається, то що робитимете, коли з часом цього хедлайнера втратите? Перестрахування має бути як у фінансах, так і в управлінні колективом, у виборі партнерів чи бекапу вашого сайту. Природа мудра, вона знає. Слухайтесь її!

Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».

Про соціальні аспекти читайте у продовження статті «Бізнес та еволюція: частина 2».

Поділитися на facebook
Facebook
Поділитися на twitter
Twitter
Поділитися на linkedin
LinkedIn