Бізнес та еволюція: частина 2

бізнес еволюція

(Продовження статті «Бізнес та еволюція: частина 1»)

Торкнімося елементів соціальності, про які слід знати кожному бізнесмену.

Лабіринт соціальності. Що формує вид соціальним, тобто таким, що вирішує більшість своїх проблем спільно, а не поодинці? Існує чіткий перелік послідовних передумов, який описав відомий біолог, дослідник комах, зокрема мурах, Едвард Вілсон:
1. Вимушене збирання на одній території (причім, що більшу загрозу ззовні вдасться витерпіти, то краще).
2. Спільне гніздо (що важче робити, то краще).
3. Спеціалізація і розподіл ролей.
4. Подавлення певних генів у одних особин.

Вам не нагадує процес створення компанії? Декілька людей, зібраних докупи волею немилостивої долі, починають робити щось спільно. Врешті об’єднують свої зусилля і засновують компанію (гніздо), далі потрохи із універсальних бійців кожен починає спеціалізуватися згідно із оргструктурою, і нарешті в когось «вимикається» бажання домінувати і перечити керівнику. Це, звісно, усе дуже спрощено, але насправді за описаним алгоритмом гуртується сім’я, компанія, нація і ціла країна.

Геометрія стада. З одного боку, ми захоплюємося тими, хто досяг вершин, а з іншого, – зневажаємо тих, кому просто повезло там опинитися. В етології існує таке поняття, як геометрія стада, – тобто де, хто має бути в період переміщення чи, навпаки, осілості. Тож врахуйте, що суспільство уважно слідкує, аби ніхто особливо не виділявся! Тому, щоб вийти на вершину, слід:
1. Робити багато того, що соціально вважається добрим, і говорити про це!
2. Водночас не виділятися, не хвалитися надміру і не робити з себе казна-яке цабе!
3. Діяти так, щоб усі бачили, що ваші досягнення даються вам важко.

У такий спосіб будете протрактовані суспільством як бізнесмен-меценат, а не як бізнесмен-олігарх.

комунікація

Вогонь і мова. В історії людства було дві направду ключові зміни, які вивели нас із царства тварин у категорію самозваних «вінців творіння». Вогнем сучасності став інтернет, а вогнем майбутнього, я думаю, стануть біотехнології. Однак для малого і середнього бізнесу більш цікава «мова» – здатність передавати абстрактну інформацію одне одному. Робити це швидше, зрозуміліше і з меншими втратами. Тому однозначні переваги матимуть ті компанії, які краще кодифікують свою внутрішню комунікацію. Тобто налаштують систему, за якої можна якісно і швидко передавати інформацію: новини, цінності, завдання і знання між собою. А ви працюєте над такою системою у своїй компанії?

Праця і мавпа. Не праця «зробила з мавпи людину» і не використання складніших знарядь, а вміння домовлятись і застосовувати знаряддя для полювання не у звичному середовищі! Якщо вам важко «виживати» на своєму ринку, то спробуйте застосувати розвинуті у вас технології на інших.

Спрощений приклад: первісні люди не могли використати проти слонів свої технології полювання, бо вони виростали у саванні разом із людьми, а от щодо мамонтів усе чудово спрацювало! «Слони» – це клієнти з одного ринку, які уже звикли до маркетингових і продажних «штучок» на ньому, а «мамонти» – клієнти з іншого ринку, які ще не стикались із цими «фішками».

Покращити внутрішню комунікацію у компанії вам допоможе наш на онлайн-курс «Asana – Ідеальна система для внутрішньої комунікації в колективі».

Гребінь півня. Коли найбільш «зачуханому» півневі вчепили великий червоний гребінь, більше ніхто не забирав у нього зерно і не викликав на двобій, і, щонайважливіше, він сам почав поводитися, як півень-домінант. Однак, оскільки походив «з низів» соціальної драбини, – то був більш агресивний щодо усіх слабших! Висновок: істоти сприймають одне одного за зовнішніми ознаками влади, але часто вони помилкові. Деколи керівник є керівником не тому, що він мудріший чи ефективніший, а тому, що йому «причепили більший гребінь», пардон – дали візитку із відповідним написом. Уникайте таких «півнів».

Обіцянки й очікування. Людина готова терпіти труднощі, якщо знає, коли вони завершаться. А також, якщо бачить, що у майбутньому вони їй «окупляться». Якщо вождь, тобто керівник компанії, веде її у пустелю (причому він не Мойсей), то не дивно, що люди будуть противитись і пручатися. Завдання хорошого керівника – привести свій колектив на поле (харчову нішу, ринкову нішу), де є багато харчу. Ви – вождь, який веде своє плем’я на пасовища, де багато дичини, чи який змушує працювати у пустелі?

Пам’ятайте: ви в силах досягати суперцілей! І ось 4 відео-поради для пришвидшення досягнень:

Можна ще багато над чим у цій темі розмірковувати. Якщо час, який пройшов від Тумая (7 млн років тому), останнього спільного родича шимпанзе і людини, втиснути в один календарний рік, то перші Homo sapiens з’явилися тільки 30 грудня, а всі основні події в нашій сучасній історії відбулися за декілька секунд до півночі. Ми зазвичай не готові адекватно сприйняти всі ці зміни. І загалом хочеться сказати, що ніхто не знає, як правильно! В умовах сумніву довіртесь інстинктам, адже ви походите від переможців, які колись зробили все правильно!

Насамкінець: пам’ятайте, що кожна компанія – це продукт еволюції, ціла система, яка виникла і розвивається у свій особливий спосіб. Тож не шукайте, «як правильно», – еволюціонуйте так, як вам вигідно. Але еволюціонуйте! І знайте, що нічого не має бути складно! Один із найдивовижніших органів у тілі людини – око – еволюціонувало з одної-однісінької трохи більш світлочутливої клітини, що вже давало перевагу для організму. Так само і будь-яку систему у роботі компанії можна запустити із найпростішого списку, прописаного завдяки дисциплінованому мисленню власника бізнесу. Головне – діяти!

Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».

Шукайте автора блогу Романа у соціальних мережах: Тік Ток, Інстаграм, Фейсбук та Ютуб.

Поділитися на facebook
Facebook
Поділитися на twitter
Twitter
Поділитися на linkedin
LinkedIn