Якщо ви постійно вчите і атестуєте свій колектив, то з часом матимете спецназ: готову до будь-яких завдань, мотивовану команду професіоналів. Якщо ж людина не відповідає цінностям компанії і/або її навчити не можна, то слід допомогти їй піти. Знайти для неї роботу, створити умови праці, у яких не можна не змінюватися тощо.
Успіх досвідченого співробітника
Взагалі на рівні суперпрацівника виникає питання: який у вас життєвий цикл внутрішнього клієнта? Тобто куди і коли він дівається?
Пропоную ще раз коротко згадати схему життєвого циклу працівника:
1. АВАТАР – це ще не працівник, а тільки його образ.
2. ЛІД – збирання контактів не мало б займати більше одного-двох тижнів.
3. КАНДИДАТ – процес розгляду потенційного співробітника компанії теж не варто затягувати більше тижня.
4. СТАЖЕР – звісно, залежить від виду діяльності, але загалом це етап від двох тижнів до місяця.
5. АДАПТЕР – щонайбільше перші 1-6 місяців. Це, до речі, етап, на якому працівник має пройти точку беззбитковості для компанії, тобто починає окуповуватися час, затрачений на його пошук, добір і стажування (від 2 до 6 міс.).
6. НОВАК (новачок) – вже за перші три роки працівник має перерости цю стадію, повністю вникнувши у специфіку роботи компанії і розуміючи її цінності в нюансах.
7. ДОСВІДЧЕНИЙ ПРАЦІВНИК – той, кому можна делегувати виконання завдань найвищої складності.
Вдоскональте ваш бізнес на нашому онлайн-курсі: «Бізнес-інкубатор: онлайн курс по систематизації для власників бізнесу».
Здавалося би, на цій стадії людина має залишатися як завгодно довго: працюй і заробляй гроші для себе і фірми. Але це далеко не так. Точніше, навпаки – якщо людина понад три роки виконуватиме одну і ту саму роботу без суттєвих організаційних нововведень, то почнеться її деградація як працівника згідно з принципом Пітера – «в ієрархічній системі будь-який працівник піднімається до рівня своєї некомпетентності». Тобто створюється парадокс: з одного боку, ми хочемо, щоб співробітники доходили до цієї стадії і затримувалися на ній, а з іншого, їм там довго залишатися не можна.
Найефективнішою системою оплати праці вважаю KPI – Ключові Показники Ефективності. Детальніше читайте ТУТ.
5 лайфхаків для утримання працівника ви знайдете у відеоролику з нашого Ютуб-каналу:
ТОП-4 порад, що робити зі Супер-Співробітником
То що робити із тими, хто, нарешті пройшовши важкий шлях, ступив на сходинку «досвідченого суперпрацівника»? Знову повертати на рівень НОВАКА! Тобто створювати можливості для горизонтального зростання, даючи людині завдання із нових царин, у яких тільки частково можна скористатися минулими напрацюваннями.
1. Піднімати до рівня керівника – не всі хочуть і вміють керувати, однак для декого з досвідчених це буде справді необхідна сфера для зростання. Особливо якщо у компанії запущена система удосконалення управління, за якої усі думають, як керівники.
2. Відправляти освоювати нові території. Дуже цінний варіант, якщо працівник суперкомпетентний, а ви як власник чи керівник стали його стелею. Тоді можете заснувати філію в іншому місті чи навіть країні, створити цілком новий продукт чи вийти на суміжний ринок і призначити такого співробітника керівником того ж рівня, що й ви. Якщо все зробити правильно, отримаєте мультиплікацію свого бізнесу за дуже короткий термін.
Дізнайтеся більше про менеджмент персоналу з нашого онлайн-курсу «Управління колективом: системна робота».
3. Робити партнером! Для тих, хто пройшов жорстку систему добору і внутрішнього чемпіонату та гідно зарекомендував себе у компанії, має бути чітко прописаний і зрозумілий шлях, щоб стати співвласниками – старшими партнерами, партнерами і молодшими партнерами, із відповідним розподілом доходів і ризиків.
4. Звільнити – якщо людина мала б уже в компанії все знати і вміти, але за 3-5 років далі веде себе, як новачок, то її слід звільнити. Давати людям «сто п’ятдесятий шанс» безвідповідально щодо тих співробітників, які добре виконують свою роботу і штовхають компанію вперед.
І пам’ятайте слова Біза Стоуна, співзасновника Twitter: «Робіть все вчасно, будьте наполегливі, не кидайте спроб протягом 10 років, і в кінці-кінців буде здаватися, що успіх прийшов до вас за одну ніч».
Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».
Слідкуйте за автором блогу Романом у соціальних мережах: Тік Ток, Інстаграм, Фейсбук та Ютуб.