Як формувати фінансову політику: частина 2

фінансова політика

(Продовження теми. Частина 1 – ТУТ)

АКТИВИ

  • Обліковуйте активи, щоб знати, де вони. Часто після років, а то і десятків років роботи компанії власники мають усе те саме, з чого починали. Тобто наче оборот є і прибуток був, а от активи, майно, права власності не збільшились. Коли ми починаємо обліковувати все, що можна вважати активом, ми концентруємо на цьому увагу, а отже і більш ретельно ставимось до їхнього накопичення. Регулярно ведіть облік своїх активів, і ви бачитимете не тільки, як ростуть прибутки, але і як збільшується кількість майна у вашому розпорядженні.

ФІНАНСИ ВЛАСНИКА

  • Платіть собі зарплату – це питання фінансової безпеки вашого бізнесу! Коли у бізнесу і власника єдина кишеня, завжди виникає спокуса туди залізти і розтринькати якусь суму на власні потреби або ж навпаки утримувати сім’ю на межі виживання, водночас «годуючи» свій бізнес. Обох крайностей можна уникнути, якщо нараховувати і виплачувати собі зарплату. З того часу, як я розділив свій особистий і корпоративний бюджети, я більш відповідально ставлюсь до них обох і як найманий працівник сам у себе розумію, де саме слід докласти зусиль, щоб отримати вищу оплату цього місяця.
  • Основна дилема новатора-бізнесмена: працювати над прибутковістю бізнесу чи над його зростанням? Якщо ви працюєте над прибутковістю, то очікуватимете на те, що вже із перших продажів отримуватимете прибуток. Відповідно, так вибудовуватимете і бізнес-модель, не намагаючись надмірно розраховувати на суперзиски у майбутньому, нехтуючи теперішнім. З іншого боку, можна працювати саме над перспективною віддачею, тобто над поточним зростанням бізнесу. Важко сказати, яка концепція краща. Якщо у вас не надто великий запас фінансової стійкості, то, ймовірно, доведеться рахувати кожну гривню і починати заробляти одразу. Якщо можете собі дозволити ризиковані витрати на старті, то, можливо, справді з часом вийдете на вищу рентабельність. Як на мене, тут річ навіть не так у розрахунках, як у особистих схильностях власника, тобто його ставленні до ризику. То над чим працюєте ви: прибутковістю чи зростанням? Врахуйте, що одночасно над тим і тим працювати не можна! 
  • Витрачайте менше, ніж отримуєте. Це базове правило фінансово грамотної і з часом незалежної людини. Саме на рівні фінансової грамотності керівника і вибудовується управління фінансами компанії. Це настільки важливе питання, що в нас, у Школі розвитку SPE, є навіть цілий онлайн-курс «Фінансова незалежність – реальність для кожного!», плюс я написав дві книги на цю тему. Важко уявити людину, яка була би грамотною в особистих фінансах і невдало вела справи компанії, хоча зворотні ситуації трапляються на рівні базової статистичної ймовірності: завжди є фінансово неграмотні люди, яким повезло створити успішний у поточний час бізнес. Ринок скоро виправить цю ситуацію, але вони про це ще не знають. Одно слово: ставайте фінансово грамотними як особистості, бо це запорука фінансового процвітання вашої компанії. 

Ознайомтеся з п’ятьма основними правилами роботи з фінансами з відео:

  • Еволюція бюджету компанії починається із еволюції бюджету власника. І знову повертаючись до особистих фінансів. Якщо власник не веде облік своїх фінансів спершу на листочку, потім у «ексельці», а потім, можливо, у якійсь програмі, то і не виробить такої звички серед працівників у сфері корпоративних фінансів. Еволюція бюджету власника, ймовірно, має пройти стадії: записування доходів і витрат, далі їхнє групування, подальший аналіз, ретельне планування, обов’язкове розділення особистих і корпоративних фінансів, формування пропорцій, що, звідки й у якій мірі фінансується, і завершуватись чіткими платіжними календарями, захищеними і «прив’язаними» статтями та глобальним наскрізним плануванням відповідно до довготермінових цілей керівника як особистості. На якому етапі зараз перебуваєте ви?
  • Ентузіазм власника і його віра у свою правоту є неоціненними активами компанії. Якщо ви власник бізнесу, запитайте себе: що б ви зробили, якщо б у силу непереборних обставин вам довелося втратити все, що маєте? Чи були б готові почати все спочатку? Як би там не було, а неготовність зробити ще одну спробу – це точна ознака «старечого мислення», коли досвід і напрацювання переважають на шальках ментальних терезів очікування кращого і мрії. Дуже багато компаній (можливо, і ваша теж) взагалі збудовані з єдиним активом – «голим ентузіазмом» власника, а коли цей ентузіазм вичерпується і власник втрачає відповідь на питання «для чого?», коли він вже не користується тими усіма перевагами, які давали йому/їй минулі ідеї, бажання і устремління, то це може бути горем для компанії. У момент, коли минуле починає відігравати важливішу роль, ніж майбутнє, – до компанії стукає у двері «занепад». Бережіть і включайте свій ентузіазм!

партнерство

ПАРТНЕРСТВО

  • Майте (заслужіть) ідеальну платіжну історію і дисципліну. Партнери – це стовпи вашого бізнесу. Що б ви робили без своїх постачальників, клієнтів, консультантів, фрілансерів, сервісних організацій та інших контрагентів? Так от, щоб ваші замовлення розглядались, рахувались і виконувались першочергово, впровадьте систему ідеально вчасних розрахунків. Не йде мова про те, щоб платити одразу після виставлення рахунку, а, точніше, про те, щоб орієнтувати своїх партнерів про чіткий і однозначний час оплати і оплачувати саме у зазначений час, або навіть заздалегідь. У вас можуть бути дні оплат, наприклад, четверги, або години оплат, наприклад, щодня між 16:00 і 17:00, але в будь-якому разі партнер повинен бути переконаний, що обіцяна оплата буде саме тоді, коли ви обіцяли. Свого часу маленькі Нідерланди перемогли величезну Іспанію саме завдяки бездоганній кредитній історії і вчасним платежам, у той час як іспанський король нехтував інтересами своїх партнерів. Тож, якщо хочете, щоб з вами першочергово мали справу, – заслужіть це.
  • Займайтесь скринінгом. Один депутат і водночас власник бізнесу, якого я консультував, розповідав, що завжди закладає у договір надзвичайно великі штрафи за «неустойку», а коли контрагент пробує їх продискутувати, то уточнює: «А ви що, не плануєте виконувати умови договору?» Хіба має значення пеня для того, хто налаштований виконати угоду? Скринінг – це своєрідна перевірка сили наміру людини дотриматись свого слова. Відповідно, іноді справді варто знаходити можливість перевірити потенційного партнера ще до того, як мати з ним ділові стосунки. Створіть умови трохи складніші, ніж насправді будуть, видайте завдання трохи «накручене», спробуйте надзвонювати частіше, ніж варто, чи пропишіть ті самі значні штрафи у договорі – перевірте своїх контрагентів заздалегідь. Є гарне правило для усіх, хто перебуває у стосунках на етапі зустрічань: «ставтесь до свого хлопця/дівчини трохи гірше, ніж ставитиметесь, коли вони будуть вашими чоловіком/дружиною». Як на мене, те саме стосується партнерства у бізнесі, бо надто часто увесь найкращий період співпраці припадає на час до підписання договору і оплати за рахунками. 
  • Не торгуйтесь перший раз. Ще коли я тільки починав проводити відкриті тренінги, мої контакти десь знайшла асистентка одного із видних серійних бізнесменів (володів 7-ма заводами) і запросила на зустріч. Поспілкувавшись про теми, які я проводжу, і вибравши дві з них, тайм-менеджмент і продажі, біґ-бос спитав про ціну. В мене не було особливого досвіду роботи з компаніями, але я мав багато бажання і ідей, тож озвучив доволі «круглу суму», незвичну тоді навіть для себе самого. Як не дивно, але я почув не торги, а фразу, яка мені запам’яталась і яку з того часу почав застосовувати сам: «Гаразд, я перший раз не торгуюсь». І потім ще: «Але після виконаної роботи уже знатиму, чого вона варта, і тоді говоритимемо про ціну ще раз». Можливо, це трохи контрінтуїтивно, але насправді, як на мене, дуже розумний підхід.

Якщо людина заявляє ту чи іншу ціну, значить, має на це свої підстави, і за замовчуванням варто вважати, що відповідає за свої слова.

Я не один раз спостерігав, що людина, у якої «вдалося» виторгувати кращі умови чи «вибити знижку», потім знаходила чимало причин щось «недодати», «недоробити» чи зробити невчасно. Натомість, якщо ви не торгувались, то і рівень відповідальності до завдання буде вищий. Звісна річ, мова йде не про всі випадки, адже іноді дешевша ціна на основні продукти є фундаментом бізнесу, а переважно про допоміжні, сервісні завдання, тож слід ще бути мудрим відрізнити перші від других. Але почніть застосовувати цей принцип, і, впевнений, вам сподобаються результати. До речі, з тою компанією ми потім запустили ще декілька вдалих проектів… за тою самою ціною.

  • Не займайтесь політикою – робіть бізнес! Є політика, а є бізнес. Політики я не люблю, а бізнес для мене навпаки має вигляд чогось дуже еволюційно природного. У бізнесі маєш якнайкраще робити те, що робиш, взаємодіяти з клієнтом, зважаючи на спільну вигоду у коротко- і довготерміновій перспективі, й робити це на ринку на умовах домовленостей. Натомість політика цінує тільки короткотермінові інтереси і надто часто зневажає ставлення до самої людини як особистості, переводячи, «що люди скажуть», у розряд важливішого, ніж «що є насправді». Політика гнила, бізнес – живий. У бізнесі люди можуть не вести спільні справи, але прекрасно спілкуватись, у політиці можуть вести спільні справи і водночас «крутити дульки» одне одному. Немає вічних друзів, є вічні інтереси – це, більш імовірно, про політику, а не про бізнес. Так от, до чого веду: уникайте політики, ведіть бізнес – відкритий, щирий, ґрунтований на взаємовигідному партнерстві.

доходи

ДОХОДИ

  • Класифікуйте статті доходів на різні можливі групи. Я прихильник класифікації і структуризації в усіх можливих проявах. Щодо доходів теж вважаю за необхідне структурувати і класифікувати, щоб розуміти і відрізняти рентабельні напрями від нерентабельних. Структуруйте доходи за тим, із яких напрямів вони прийшли (B2B, B2C, B2D, B2A), за групами товарів, за рентабельністю товарів, за тривалістю гарантії, за життєвим циклом продуктів, за групами клієнтів і як завгодно по-іншому, тільки щоб краще зрозуміти відповідь на одне-єдине питання: на чому насправді ви заробляєте?

Детальніше про доходи читайте у нашій статті ТУТ.

  • Позбавтесь неефективності: усі в компанії повинні бути налаштовані на утворення доходів! Жодних винятків для офісних працівників, бухгалтерії, адміністраторів, комірників тощо. Кожен, хто хоч якось стикається із клієнтом, має займатися, якщо не продажем, то маркетингом, якщо не сервісом стосунків клієнта із компанією, то її брендингом. Надто часто кількість «офісного планктону» – виконавців чогось – надміру переважає всіх тих, хто бореться за клієнта на передовій, тому прийміть девіз «усі у поле!» Зарплату платить не бухгалтер чи шеф, гроші платить клієнт! Чи пояснюєте ви це своєму колективу? Чи розуміють це ваші колеги? Чи показують розуміння кожною дією, словом, поглядом під час роботи з клієнтом? Чи є визначені завдання і прописані КРІ для кожного структурного підрозділу так, щоб він став джерелом отримання доходів для компанії?
  • Хочете збільшити прибутки – будьте готові до короткотермінових знижень доходів. Надто багато власників компаній хочуть збільшити доходи через упровадження CRM, ERP, налагодження SMM, обліку ABC чи XYZ, запуски тих чи інших систем тощо, але надто мало з них готові погодитись на тимчасову «просадку» по доходах, тобто не готові йти на короткотермінові втрати продуктивності, часу і рівня оплат, що неминуче трапляється перед тим, як компанія зробить організаційний ривок. Саме так, щоб перестрибнути провалля, треба взяти розгін і відійти назад. За правильного ставлення до доходів ми завжди зможемо зробити крок назад заради прийдешніх двох кроків вперед.

Готовності вам до змін і значних прибутків завдяки вдалому управлінню фінансами!

Матеріал з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».

Для розвитку вашого бізнесу станьте учасником нашого «Бізнес-клубу».
І щоб отримувати актуальну інформацію про бізнес й інші аспекти розвитку, долучайтеся до наших інфоканалів:
– Instagram ТУТ;
– Telegram ТУТ.