Як змінити мислення щодо грошей?

 

Як змінити мислення щодо грошей

Пригадую, колись у громадському транспорті я став свідком такої ситуації: жінку, яка сиділа на кріслі і тримала на колінах дитину десь двох-трьох років, пасажир позаду попросив передати водієві гроші за проїзд. За протягнутою купюрою щиро потягнулося дитя, на що мама зреагувала істеричним криком:  «Фуууу! Не бери того! То кака!», висмикнувши гроші. Потім перелякана дитина вислухала довгу лекцію про те, що гроші – то «кака-бека», бо їх беруть різні руки і так передаються всякі хвороби. 

Приблизно так і плекають моделі бідності – з часом дитина стане дорослою людиною з неусвідомленою звичкою відкидати всі можливості з отримування грошей, не бажаючи себе бруднити «какою». Ясна річ, ця звичка сформується не на основі одного цього випадку, бо це лише верхня частина айсберга, але оскільки вона проявила себе, то є й основа, яка щодень через слова, погляди, міміку, взаємодію передається (засівається) дитині від батьків.

Якщо проблемну частину ми розглянули, то перейдімо до рішень. Адже мало поставити собі «діагноз», треба ще й ковтнути «гірку пілюлю». Тож що саме варто пам’ятати щодня, щоб максимально швидко позбуватися ментального сміття у своїй голові?

Як формуються установки щодо грошей?

а) Треба знати, що ви хочете натомість.

Щоб швидше змінити структуру свого поля, мало боротись з бур’яном, – треба ще насаджувати добрі рослинні культури. Повірте, навіть у повсякденному житті більшість проблем людини – від незнання відповіді на запитання «а що ти хочеш?».

  • «Я не хочу, щоб так було» – «А як ти хочеш?»;
  • «Мені набридло постійно щось йому доводити» – «А що ти хочеш?»;
  • «Вже не маю сили ходити на ту роботу» – «То  що ти хочеш?».

Універсальний інструмент. Просто якийсь штангенциркуль-дозиметр з засобами для підводного плавання. Направду, вміння «заколупувати» себе правильними запитаннями – це чи не найважливіше вміння життя. Як я часто кажу на курсах: «Якість життя людини визначена тими питаннями, які вона собі ставить». Без правильних питань у Життя немає для нас правильних відповідей.

Читайте ще про “Чому ви не можете завжди мати гроші? Психологічні блоки

б) Для чого це вам потрібно?

Хто читав книгу «Багатство, як спосіб мислення», знає, що там розповідається про такого собі Комірника, який все має і готовий з нами ділитися, але хоче відповідь на одне питання «Навіщо це тобі?». Хто має відповідь на це питання – отримує все, що забажає. Так от, постійне бомбардування себе питаннями з ментальної шухлядки «Навіщо тобі це?» дозволяє людині виховати у собі власного всемогутнього Комірника.

Ми отримуємо у своєму житті тільки те, що нам потрібно, а якщо людина чогось не має – то цього їй просто не треба. Звісно, можна наводити чимало логічних доказів для заперечення такого твердження, але на глибинному ментальному рівні все одно всі моделі людини зведуться до функціональності їх  для неї. Розуміння потрібності-непотрібності чогось – це також захист від проблем. Досить людині зрозуміти, що ті чи інші труднощі їй не потрібні і, наче за помахом чарівної палички, вони «не вчепляться/відчепляться» її/від неї.

установки щодо грошей

Як виявляти установки щодо грошей?

1) Дайте визначення поняттям про гроші.

Використовую цю вправу, кажучи дати визначення різним фінансовим категоріям «майно», «капітал», «багатство», «бідність», «успіх», «робота», «пенсія» і, звісно, «гроші», для того, щоб зрозуміти, які асоціативні взаємозв’язки виникають у думках людини.

2) Перекажіть казку.

Розповідаючи якусь соціально-побутову казку, людина розповідає історію про себе, такий собі принцип мовного коду. Можна просити розповісти конкретну казку, якщо людина, звісно, її знає; можна казку людині прочитати і попрости її переказати у деталях або дати можливість вибирати казку їй самій. За допомогою відповідних казок можна чудово зрозуміти ту чи іншу сферу життя людини, зокрема і ставлення до робити, грошей чи, скажімо, керівництва.

3) Розкажіть про свій улюблений фільм чи книгу.

Як і казки, книги чи фільми мають свій сюжет, якусь основну фабулу. Зазвичай, ті витвори кіно- чи літературного мистецтва, які нам особливо до вподоби, відкривають певний причиново-наслідковий взаємозв’язок, що характеризує нашу власну модель, якою ми користуємося у житті. При аналізі не тільки сюжету, а й слів, які використовує людина це стає потужним інструментом аналізу про гроші.

4) Метод вільних асоціацій.

Якщо застосувати підходи Юнга до психологічних моделей володіння і використання грошей, то можна отримати ще один інструмент для кращого розуміння ланцюжка асоціативних взаємозв’язків у голові людини. Концепція полягає в тому, щоб людина максимально швидко називала слова, пов’язані з фінансовими категоріями (гроші, багатство, банк тощо), упереміж з буденними словами (кіт, дошка, капець тощо), тими, що першими спадають на думку. Зазвичай, це краще використовувати як допоміжну вправу.

Реєструйтесь на курс про грошіФінансова незалежність – реальність для кожного!

установки щодо грошей

5) Розкажіть якусь історію, пов’язаною з грішми чи загалом із фінансовими взаєминами що трапилась з кимось із родини.

Ситуації, що нам запам’яталися, про когось, кого ми, можливо, ніколи й не знали, за моїми спостереженнями, дуже часто чудово відображають сучасний стан життя людини, адже служать стрижнем для її злетів і успіхів, або, навпаки, є причиною невдач. Така-от родинна міфотворчість може бути дуже корисною, втім, без правильної подачі може і добряче зіпсувати життя людині.

Наприклад, людина, якій переповідали в родині історію про те, що хтось із прадідів був козацьким писарем, тягтиметься до інтелектуальної праці (у найрізноманітніших проявах – чи то грамотний юрист, чи сільський учитель), той, кому відомо про предка – заможного багатія, – прагнутиме до заможності, проте, хто знає про родича-багатія, якому заздрісні сусіди спалили його млини, може мати проблеми з накопиченням капіталу: існуватиме страх, що все, важкою працею здобуте, хтось зможе враз пустити за вітром. Це приклади реальних людей, які відвідували курси. Ясна річ, усі розповіді треба детально аналізувати, дуже дбайливо зіставляючи минуле і теперішнє, що потребує чимало часу і зусиль, але й результати такого аналізу можуть бути дуже важливі.

6) Що батьки казали вам про гроші?

Кожна фраза, ситуація, чи приказка від батьків, бабусь чи дідусів – це насінина, висіяна у ґрунт дитячого поля. Вона точно проросте, та які плоди дасть – залежить від догляду і вкладеного батьками часу, а також від тривалості культивування.

Хочете краще зрозуміти себе – слухайте, згадуйте кожну сказану фразу, бо якість вашого теперішнього життя й щоденного побуту, незалежно від віку, дуже багато в чому визначена саме цими словами. Не оминайте жодної, навіть, здавалось би, найдрібнішої бадилини – якщо ви про неї згадали, отже, вона росте десь всередині вас.

7) Твір про гроші, або Що я скажу своїм дітям про гроші.

Уявіть собі, що летите у космічну мандрівку на 20 років і коли повернетесь – ваші, поки ще малі діти, вже стануть дорослими і самостійними.

  • Яке послання на 8–12 речень ви б залишили їм про гроші?
  • Що б розповіли про способи їх здобування, використання і накопичення?
  • Які найважливіші взаємозв’язки між людиною і її фінансовим становищем висвітлили б?

Якщо обмежити час на написання твору, то можна отримати наочну фінансову модель людини, детальніше аналізуючи яку, з’ясуємо упередження і блоки у фінансових взаєминах.

Можливо вам буде цікаво прочитати “Мораль і гроші: виклики сучасності

8) Напишіть якнайбільше відомих вам прислів’їв, приказок, афоризмів і цитат, які стосуються грошей.

А оця вправа дає найбільше матеріалу для аналізу і моделі поведінки конкретної людини, і ментальної карти нації, адже дозволяє дослідити найпоширеніші фрази та їх модифікації. Обмеживши час та вплив оточення (не підглядати до сусідів і не перешіптуватись), але при цьому створивши дратівливий шум у приміщенні, в якому пише людина, можна виловити назовні найважливіших рибин з океану її думок. Ця вправа має свої особливості не лише через рівень шуму чи задану тему, але й щодо аналізу результатів – важливою є послідовність написаних фраз.

Якщо все розібрати і покласти зернятко до зернятка, а полову до полови, то можна зафіксувати багато дивних непоєднуваних взаємозв’язків, а також велетенську кількість різноманітних модифікацій начебто одного виду; часто це ціла колекція бур’янів, а подекуди – і цілющих лікувальних трав. Аналізуючи фрази, треба враховувати не тільки послідовність написання чи розповіді, але і слова, граматичні помилки в них, двозначності або неточності у сенсах, акцентах, які робить людина (якщо це усна мова).

У висловлюваннях можна побачити не лише минуле, але і майбутнє людини і, аналізуючи нюанси, краще зрозуміти її глибинні мотиви.

Спостерігайте за нами у таких соцмережах: Тік Ток, Інстаграм, Фейсбук.

Роман Кушнір (уривок із книги Спосіб мислення, як багатство)

Як бонус до нашої статті пропонуємо переглянути ТОП відео про Гроші:

Поділитися на facebook
Facebook
Поділитися на twitter
Twitter
Поділитися на linkedin
LinkedIn