Концепція бізнесу

бізнес-концепція

Не хвилюйтеся про те, що хтось краде у вас дизайн.
Турбуватися варто, коли це припинять робити.
Джеффрі Зельдман, видавець A List Apart

Секрет бізнес-еволюції

У теорії природного добору є певне правило: в умовах боротьби за якийсь харч виграють спеціалісти. Що це означає? Уявімо собі два види тварин: один з них їсть комашок декількох видів, а другий – тільки один особливий тип комашок. Так от, якщо цей особливий тип комашок почне кудись перелітати, зменшуватись у розмірах чи удосконалювати свій захист, то тваринки другого виду змушені будуть еволюціонувати разом із тими комашками, перебігати, змінювати свої розміри чи стиль нападу, одним словом – пристосовуватись. Перший вид тваринок натомість може спокійно викинути тих комашок зі свого раціону і перейти на іншу дієту. Виграють спеціалісти, тобто ті, хто вузько зорієнтований на певній ніші/болі/ринку, бо… у них немає інших варіантів.

Великим корпораціям можуть протистояти малесенькі компанії. І мають шанс робити це тривало й успішно, якщо вони концентруються на якомусь одному напрямі, який є для них водночас і єдиним. Звісна річ, компанія може зникнути водночас із тою нішею, але якщо ніша «виживе», то і компанія-спеціаліст має усі шанси на успіх. Навіть більше – вони у неї набагато вищі, ніж у компанії, яка займається усім підряд.

концепція їжака

Коцепція їжака

Дуже часто бачу, що вітчизняні бізнеси «розмінюються» на всі можливі напрями, тобто займаються усім підряд, замість того щоб сконцентруватись на чомусь одному конкретному. Якщо всі йдуть онлайн, то й ми йдемо онлайн; якщо всі роблять крісла, то і ми йдемо робити крісла; якщо всі запускають мобільні аплікації, то і ми це робитимемо; друзі мають готель/ресторан – і я свій відкрию; інші роблять бізнес на товарах з Китаю – і я зроблю… Переконаний, що ви знаєте чимало прикладів, коли навіть начебто «досвідчений бізнесмен», за плечима якого «поставлений на ноги бізнес», не знаючи броду, поліз у воду і… ймовірно, тепер не знає, як з неї вибратись з мінімальними втратами.

Звісно, я не проти розширення бізнесу, це нормальний природний процес, але воно повинно відбуватись у межах ваших кіл зростання і концепції їжака. Лисиця знає багато різних способів потрохи, а їжак – один, але дуже добре. Якщо чуєш шум зліва – змотуйся у клубок, справа – змотуйся у клубок, щось літає над тобою – змотуйся у клубок, щось на тебе біжить – змотуйся у клубок і наставляй голки.

Читайте попередні статті блогу: «Стратегія зростання бізнес-кола», «Бізнес-архітектура», «Робота з бізнес-ідеями».

Скажу чесно, на більшості курсів я використовую концепцію їжака як негативний приклад на позначення тих людей, які у такий спосіб
закриваються від нових можливостей. Наприклад, що б ви не сказали людині, то у неї на все одна відповідь – «немає часу»: займись спортом – немає часу; піди на краще оплачувану роботу – не маю часу шукати; почитай книгу – немає часу; виконай завдання – немає часу. Знаєте таких?

Люди вигадливі на способи, які дозволяють нічого не змінювати. Хтось постійно віджартовується, хтось тільки те й робить, що жаліється на країну/шефа/дружину/чоловіка, хтось втікає у релігійний фанатизм, хтось «перекачався» мотиваційними відео і просто каже, що все буде добре, не пояснюючи, звідки те добре без докладених зусиль візьметься…

Шукаєте нову бізнес-нішу? Перегляньте відео-підказку:

Що є вашою «концепцією їжака»?

Однак у темі бізнесу концепція їжака мені видається надзвичайно позитивною. І настільки змістовною, що я не берусь до консультацій, доки не почую від власника відповіді на запитання: що є вашою «концепцією їжака»? Мало хто може отак одразу відповісти на нього, тому дозвольте трохи спростити завдання.

Поміркуйте над такими трьома запитаннями:
1. У чому ви можете бути найкращі у світі (чи хоча б у своїй країні чи місті)?
2. До чого у вас пристрасть, тобто що обожнюєте робити ви і ваші колеги?
3. До чого маєте економічну модель, тобто де можете конвертувати зусилля у «готівку»?

На перетині цих трьох відповідей і є ваша «концепція їжака».

Уже маєте нову бізнес-ідею? Спершу відвідайте онлайн-курс «Стартап на мільйон: як запустити свою справу без зайвих помилок і втрат?»

Як правильно зрозуміти концепцію їжака 

Мало бути на 10% чи 20% кращими, це недостовірно і не вирізняє вашу компанію з-посеред інших. Якщо робити, то робити так, щоб стати найкращим спеціалістом чи компанією. І навіть якщо поки ви плентаєтесь десь позаду або ще поки навіть не розпочали якусь діяльність, у вас завжди є шанс з часом таки стати цим найкращим, вистачило б бажання. Усі великі колись стартували із малого. Якщо ваш бізнес уже тривалий час існує на ринку, то уважно придивіться, за що його особливо хвалять клієнти і що насправді вдається робити бездоганно.

А що ви обожнюєте робити? Робили б, незважаючи на те, чи мали б гроші, чи ні? Просто вірите, що це важливо, і любите цим займатись? Що так само люблять ваші колеги? Спитайте їх. Через що, коли ви думаєте про це, вам хочеться підстрибувати?

Насправді не так багато хто може відповісти на наведені запитання, однак завжди, якщо розкласти себе на кванти (зануритись у себе і пошукати), можна знайти чи то якесь хобі, чи то певний елемент роботи, чи щось творче, від чого ви кайфуєте у поточній діяльності.

Наш бізнес є у соцмережах – долучайтеся: Інстаграм, ФейсбукЮтуб.

І нарешті, наявність економічної моделі, тобто чітких цифр, які дозволять конвертувати ваші зусилля у гроші так само, як верстат-автомат виробляє деталі згідно з кресленням чи як цвяхово-проволочний автомат виробляє цвяхи. Завантажили матеріал/проволоку/прокат – отримали готовий виріб. Економіко-математична модель бізнесу – це той самий верстат, який повинен бути чи який необхідно створити кожній компанії. На жаль, дуже часто власники чи керівники компаній, навіть тих, що генерують високі прибутки, не знають своєї економічної моделі, тобто причин, чому саме їхня компанія успішна.

Спробуйте виписати відповіді на усі три запитання і на їхньому перетині знайдете вашу «концепцію їжака», якої слід неухильно дотримуватись за будь-яких умов – змін на ринку/сумнівів/переходу у стан «війни»/реформ та змін», бо саме недотримання наших власних принципів створює нам найбільше труднощів у житті.

Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».

Поділитися на facebook
Facebook
Поділитися на twitter
Twitter
Поділитися на linkedin
LinkedIn