Голос оратора

голос оратора

Визначний розум проявляє свою силу не лише
через вміння мислити, але і через вміння промовляти.
Ральф Емерсон

«Правильний» голос оратора

Як і у випадку з невербалікою, «правильного» голосу для оратора не існує. Дехто говорить грубим басом, так що аж вуха закладає, а хтось розрізає навколишній простір тоненьким писклявим голоском. Не існує і харизматичного голосу, бо навіть якщо говорити повільно, тихо і низько, то можна таки справді загіпнотизувати своїх слухачів, але чи буде якась користь від виступів перед сплячими?

Отже, робимо висновок, що голос, як і невербальна комунікація, є формою, в яку завертаються слова, для того, щоб слухач сприйняв їх легше і краще. Тож голос, як і будь-який інструмент, для того, щоб тримати увагу слухачів, потребує постійної зміни, тобто варто вміти працювати різними голосами.

Долучайтеся до нашого курсу «Ораторське мистецтво» і відпрацьовуйте свої навички публічного виступу.

Сила голосу

Від голосу залежить 35% інформаційності вашого виступу, тобто фактично третина інформації залежить від того, з якою інтонацією, гучністю і модуляцією буде вона донесена. Над невербальною комунікацією голос має ту перевагу, що
правильно поставлений і пропрацьований –це інструмент, який має силу незалежно від вашого віку чи стану здоров’я. Навіть у глибокій старості, коли тіло стає кволе і немічне, доглянутий голос може видавати молодецьку енергію і запал.

Є ціла плеяда відомих промовців минулого, які не могли похизуватися досконалим тілом (а отже, і можливістю сповна використовувати невербаліку), але завдяки своєму голосу надихали і змінювали мільйонні аудиторії.

На превеликий жаль, про можливість використання свого голосу люди згадують тоді, коли інші можливості вже чомусь тимчасово недоступні (хвороба, постільний режим) або втрачені. Бо те, що ми отримуємо «від природи», звикли не цінувати, приймаючи як належне, і справжнє розуміння потреби дбайливого догляду й розвитку часто приходить тоді, коли це втрачаємо, інколи невідворотно.

Перегляньте відео-ролик про голос оратора як його інструмент:

Профілактика голосу промовця

Профілактика голосу передбачає не пити гарячого і холодного за 30 хв. до, під час і 30 хв. після виступу. Забудьте про кава-перерви, це для слухачів, а не для того, хто виступає! Якщо ж не уявляєте свого життя без кави чи чаю, то носіть їх з собою у термосі, або подбайте про те, щоб можна було остудити/підігріти улюблений напій на місці.

Правильний догляд – це не лише те, чого не слід робити, але і те, що варто робити. Для того, щоб голос був вашою сильною стороною, його потрібно розвивати. Найкращий спосіб для цього: багато говорити і співати (наприклад, в авто, їдучи натренінг, на два чи більше голоси, у ванні).

Якщо ж, щоб почати співати, потрібно вивчити якийсь пісенник, то для того, щоб поговорити перед виступом, це зовсім не обов’язково. Маючи можливість хоча б перекинутись з ким-небудь декількома словами перед самим виходом, не упустіть такої нагоди, або, що краще, створіть її.

е дихання підконтрольним і плавним. Тут головне постійно шукати і не зупинятись на досягнутому.

Слідкуйте за нашою Телеграм-групою про спілкуванння і ораторське мистецтво.

Робота над диханням

Голос, як і погляд, – це збірне поняття, яке можна розділити на складові звучання (гучність, швидкість, тембр, інтонацію, паузи, чіткість ) і на механізм створення (голосові зв’язки, артикуляційний апарат, горло, язик). Але є ще одна складова голосу, вкрай важлива для промовця – це дихання. Попрацюйте зі своїм диханням, і як «побічний ефект» відчуєте прилив впевненості і добре керований невтомний голос.

Що робити для того, щоб пропрацювати своє дихання і зробити це власною сильною стороною:

• багато говорити без упину, при чому бажано це робити швидше ніж зазвичай у побутовому спілкуванні. Сюди можна віднести також варіант співу;
• носити щось важке і при цьому декламувати вірш чи вести філософську бесіду. Як вантаж підійдуть бутлі з водою чи
стос книг, як місце – сходи, по яких можна рухатись вгору-вниз;
• розмовляти по телефону, піднімаючись по сходах;
• бігати і розмовляти;
• говорити після виконання фізичних вправ (присідання, відтискання чи качання пресу).

Все це допомагає швидко зорганізуватися і під час публічного виступу. Думаю, ви знайдете ще деякі свої приклади і вправи, які зроблять ваш

сприйняття голосу

Сприйняття свого голосу

Один зістрахів публічного виступу може ховатися у несприйнятті свого голосу. Знаю такі випадки, коли людина одного разу почула записаний на диктофон власний голос і втратила бажання в подальшому виступати, бо її голос видався надто писклявим і неприємним.

Нічого дивного немає в тому, що сприйняття нашого голосу іншими людьми може суттєво відрізнятися від того, як звикли сприймати свій голос ми самі. Адже ми сприймаємо його здеформованим через черепну коробку, а інші слухають «напряму» вухами. Варто наважитись і прослухати себе у записі. При чому чим частіше ви себе слухатимете, тим швидше звикнете до свого «справжнього» звучання.

Що стало причиною стишення мого голосу на 3 хв.? Про що я думав, кашлянувши на 4.15 хвилині запису? Такі питання дозволяють вам знаходити розуміння, як ви реагуєте на внутрішні, приємні чи не дуже, подразники і таким чином вчитися в себе.

Такий підхід я використовую і на навчальних програмах, записуючи на відео виступи учасників, які потім можна аналізувати. Не нехтуйте такою можливістю і в повсякденному житті.

Цікавий матераіл про голос читайте також у нашій наступній статті «Характеристики голосу».

Практичні рекомендації

Голос, як і будь-який інструмент, потрібно змінювати в процесі використання. Це необхідно, щоб постійно тримати увагу своїх слухачів максимально сконцентрованою на вашому виступі. Тому рекомендую навчитись говорити найрізноманітнішими голосами: високим, як у підлітків, і низьким, як у старого захриплого дядька, швидким, як реактивний літак і повільним, наче дзюркотливий потік, чітким і так, наче набрали у рота каші, тихо, майже пошепки і
гучно, наче вибухи грому, без пауз на одному подиху і підкреслюючи кожне слово.

Роздумуйте також, яка комбінація параметрів як сприйматиметься слухачами. Наприклад, швидка і гучна мова сприйматиметься позитивно у важливому питанні, яке подається так, ніби оратор не зацікавлений в конкретній реакції публіки (розповідь історії з життя чи власного досвіду, висвітлення інформації, монолог) і буде сприйнята негативно у випадку, коли оратор має власний інтерес залежно від реакції публіки (особисте переконування, продажі, співбесіда, політичні дебати).

Пробуйте межі своїх вмінь і ніколи не перетворюйте їх на закриті кордони. Вчіться також працювати з найнесподіванішими комбінаціями. Наприклад, водночас тихо-швидко-низько, чи голосно-повільно-високо, тихо-без пауз і нечітко-голосно. Чим більше комбінацій буде для вас звичним способом донесення інформації, тим більше можливостей під час виступу ви матимете. Бо «розмір особистості» людини демонструється в тій кількості виборів, яку людина може свідомо зробити, в тому числі підбираючи і чергуючи відповідні голоси.

Уривок з книги Романа Кушніра «Великий оратор».

Продовження теми – у статті «Характеристики голосу».

Читайте також статті про невербальні методи впливу на аудиторію:

«Мова тіла оратора» та «Жести оратора».

Поділитися на facebook
Facebook
Поділитися на twitter
Twitter
Поділитися на linkedin
LinkedIn