Якнайчастіше помиляйтеся, щоб швидше досягти успіху.
Том Келлі, партнер Ideo
Що таке «система генерування ідей»
В одній аудіокнизі я почув про японський завод, де працівники носили спеціальні значки, всередині яких було записане число – скільки їхніх ідей втілено минулого року. «Це крутецька ідея!» – подумав я і вирішив запровадити у себе в SPE систему генерування ідей. Спершу розіслав усім опитувальники у Гугл Формі. У них просив описати свої пропозиції. Список запитань був такий:
1. Ваше прізвище й ім’я.
2. Контактний номер телефону.
3. Коротка назва ідеї (одне-два слова).
4. Опишіть свою ідею.
5. Скільки часу, на вашу думку, потрібно на її реалізацію і хто має бути до цього долучений?
6. Скільки орієнтовно коштуватиме реалізація ідеї для компанії?
7. Які можливості створить реалізована ідея для організації? Як можна їх оцінити у фінансових величинах?
8. Чим ми ризикуємо, вклавши час і гроші в ідею, якщо вона буде неуспішною?
9. Хто має взяти відповідальність за реалізацію ідеї?
Ми створили курс саме для вас! Перевірте: «Бізнес-інкубатор: онлайн курс по систематизації для власників бізнесу».
Скажу чесно, спершу ця пропозиція зазнала фіаско. Ніхто нічого не написав. Але я не здавався і зробив ще одну спробу: у спільний із колективом файл додав окрему вкладку «Ідеї», де достатньо було коротко описати її суть і позначити автора. Після мого першого ж інформування з’явились певні результати. Так ми організували клуб англійської мови і психологічні ігри «Мафія», а також ввели зміни у розклад роботи в офісі.
Наступний крок – роздрукована табличка, яку ми вивісили на видному місці на білій маркерній дошці, де кожен міг записати свої ідеї. Аркуш поступово заповнювався: так у нас з учасниками курсів відбувся перший футбольний матч, офісну новорічну ялинку прикрасили «іграшки» у вигляді логотипів курсів, і ще щось необхідне купили, врахувавши побажання колективу. Одно слово, процес потрохи розпочався!
Доєднуйтеся до нашого Бізнес-клубу SPE і вдосконалюйтеся з нами!
Однак розумію, що без наявної системи втілення ідей працівників (сценарію і регулярності), яка найперше передбачає:
• Зручне і доступне місце для запису ідей.
• Нагадування на всіх можливих зустрічах про необхідність записувати ідеї.
• Винагороди за найкращу ідею.
• Привселюдну похвалу за ідею.
• Нагадування у листах про ідеї із надсиланням опитувальника.
• Виділення бюджету на реалізацію ідей.
• Гейміфікацію процесу (наприклад, голосування за найкращу ідею).
• І щонайважливіше: не лише обговорення, а й справжнє втілення ідей колективу!
Перегляньте відео-ролик про ефективну роботу з ідеями:
Створення ідей у структурі інтеграції
Коротко резюмую: дуже часто керівники забувають, що колектив зацікавлений і хоче долучатися до удосконалення роботи компанії. І що іноді ідеї працівників можуть створити глобальні можливості для організації.
З іншого боку, щоб ідеї не подавалися «гамузом», необдумано, в абиякому вигляді, слід запустити грамотне збирання пропозицій колективу. Це буде перший етап, на якому варто вибудувати цілу систему роботи з ідеями. Наступним етапом є відповіді на питання:
1. Хто і коли має обговорити/прописати пропозицію і ухвалити щодо неї рішення?
2. Де збираються, сортуються ідеї і як часто проходять «кастинг»?
3. Хто і коли аналізує результати втіленої пропозиції?
4. Що отримує людина, яка згенерувала ідею? Яка система публічної матеріальної й емоційної винагороди?
5. Як заохочується цінність генерування ідей на рівні корпоративної культури, місії і цінностей компанії?
Читайте також інші статті про інтеграцію колективу: «Конфлікти у компанії» та «Добір у компанії».
Ваші колеги – це очі, вуха і пальці організації – використовуйте їхню інформацію для кращої навігації компанії як у буремні часи змін, так і у часи спокійного зростання. Пам’ятайте: саме людина, яка відчуває причетність до діяльності компанії і знає, що її думку цінують, щоденно працює набагато ефективніше і з більшим ентузіазмом!
Врахуйте три основні поради про втілення ідей:
Роль керівника в ініціативності колективу
Ми всі хочемо, щоб наші працівники були ініціативні і наполегливі, але надто рідко щиро заохочуємо їх генерувати ідеї і ще рідше створюємо можливості для їхнього втілення. Однак добрі керівники вміють створювати із колективу «копальню ідей» – профілактичних рішень для проблем, які ще не настали.
Багато хто узагалі звик тільки жалітися, що «немає толкових людей і доводиться все придумувати самому», – водночас нещадно витоптуючи паростки ініціатив, які могли би, за належної системи, стати джерелом нових і більших прибутків компанії.
Запам’ятайте: кожна ідея священна, і якщо їй, як насінині, дати прорости, то дуже скоро вона почне плодоносити. А якщо створити цілу екосистему з генеруванням і втіленням пропозицій, то над розвитком компанії працюватимете не тільки ви, але і весь колектив.
А ще ви зможете займатися постійною оптимізацією, наприклад, ставити питання своїм колегам: «Як вивільнити (скоротити) час того чи іншого процесу?», «Як тут заробляти більше?», «Що слід змінити, щоб кожен працював краще?» Тощо.
Надто часто керівники самі роблять помилку, боячись чути ідеї працівників, адже своїх нереалізованих мають на ментальному складі чимало. Однак там, де панує постійний кастинг ініціатив і в змаганні беруть участь усі охочі, й рішення з’являються геніальні.
Тож сформуйте для своїх колег систему створення ідей і почніть їх слухати, обов’язково втілюючи найкращі. Не залишайте за собою монополію на «геніальні пропозиції», натомість заохочуйте працювати над розвитком компанії увесь колектив.
Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».
Доєднуйтеся до нашого Telegram-каналу на тему бізнесу.