Цінності, місія компанії – це те, що допомагає працівникам ухвалювати рішення в умовах невихначеності чи сумніву. Спершу ви створюєте місію і цінності для своєї компанії, а потім вони підлаштовують вас під себе. Вони зазвичай прописуються «нагорі», але повинні бути інтегровані у всі процеси «внизу». Про цінності не треба говорити – цінності слід транслювати. Навіть «вимагати дотримуватись цінностей» слід, неухильно дотримуючись своїх цінностей.
Для чого створена компанія?
Місія – це й є відповідь на посталене питання. Це те, що дозволяє інтегрувати працівників із різним досвідом, вмінням, навичками, здібностями, моделями поведінки і, наче у великому казані, об’єднувати це все у спільні зусилля в напрямі реалізації місії. Тобто місія через цінності має формувати щоденні моделі поведінки учасників колективу; бути практичним інструментом, який дозволяє кожному учаснику навіть на найнижчій ланці знати, що вирішив би засновник чи керівник, навіть не консультуючись із ним. Місія, на відміну від цілі, не має кінцевого результату – вона є лише напрямом руху. Щоденного руху кожного із учасників колективу – тобто як внутрішніх, так і зовнішніх клієнтів.
Більше ефективної інформації шукайте на Телеграм-каналі на тему бізнесу.
На жаль, власники компаній на початку старту своїх бізнесів рідко коли задумуються про місію і цінності як ключовий актив і, відповідно, часто повертаються до прописування цього питання, коли компанія уже тривалий час функціонує. Тоді доводиться нав’язувати силою те, що могло б бути прищеплене з мінімальними зусиллями із самого початку.
Часто місія існує непрописаною у маленьких колективах однодумців, які заснували спільний бізнес. До певного часу її можна навіть і залишити такою непрописаною, однак коли компанія масштабується і починає залучати на ринку праці десятки і сотні нових людей, тоді це світло місії треба ставити дедалі вище, щоб його побачили усі, хто може і має бути учасником колективу, як з боку працівників, так і клієнтів.
Перегляньте відео про цінності й місію компанії:
Як прописати місію для своєї компанії
• Якщо компанія не надто велика й молода, то добре продумавши упродовж тривалого періоду «Для чого існує моя компанія?» і «Які її цінності?», можна сформулювати чітке бачення, а потім поділитись ним із колективом.
• Інший варіант – це згенерувати спільне бачення місії компанії, обговоривши його із усім колективом, тобто провівши ряд зустрічей і проаналізувавши візію кожного учасника щодо місії компанії. А її працівники повинні попередньо прописати.
• Третій варіант – змішаний, каскадний: маючи своє власне бачення місії, обговорити його із найближчими соратниками, які, зі свого боку, мають обговорити його зі своїми колегами і так аж до найнижчого рівня, а потім, зібравши від усіх зворотний зв’язок, прийняти спільне рішення.
Більш детально питання покращення вашого бізнесу розгляньмо в онлайн-курсі «Бізнес-інкубатор: онлайн курс по систематизації для власників бізнесу».
То яка місія у вашої компанії? Чи вона достатньо «світла», щоб під її знамена ставали найефективніші і наймотивованіші працівники? Чи вона достатньо чесна, щоб її у своїй щоденній діяльності дотримувались ви самі? Чи вона достатньо проста, щоб її могли запам’ятати і «напам’ять» розповісти як учасники колективу, так і ваші клієнти? Чи вона достатньо практична і зрозуміла, щоб кожен працівник компанії в умовах сумніву питав себе «Чи ця конкретна моя дія/рішення узгоджується із місією компанії? Чи відповідає така моя поведінка її цінностям?» і отримував завдяки їй потрібне рішення?
Іноді йдуть роки на те, щоб зрозуміти, яка місія у компанії, але потім це дозволяє зробити компанію справді живою істотою, такою, що еволюціонуватиме вічно.
Як прописати цінності бізнесу
Кожна компанія, яка хоче зростати, повинна зрозуміти, що на одному секретному інгредієнті (гарна ідея, чудовий продукт, безкоштовне приміщення, дешева праця, вдалий час на ринку чи та сама місія) видатного бізнесу не збудуєш! Для величних і системних результатів необхідні усі складові! І правильно прописані системи продажів, і зрозуміла система мотивації включно з КРІ, і належно функціонуючі бізнес-процеси, і система внутрішнього навчання, і удосконалення якості продукту тощо. Однак із наявною місією всі вони формуються набагато органічніше і краще інтегруються між собою, аніж коли бракує цього одного елемента, який так вдало поєднує всі інші між собою.
Цінності – це свого роду елементи місії, певні невід’ємні її складові, інтегровані в усі без винятку процеси компанії. Цінності – це те, що цінно, важливо для кожного працівника у процесі його роботи. Це щось, що є частиною спільної віри у компанію, її продукти, спільне світле майбутнє. Вашій компанії слід навчитись об’єднувати людей під знаменами спільних цінностей, які б не були порожніми деклараціями, а справжніми моделями поведінки найякіснішого рівня в умовах вибору і сумніву.
Пам’ятайте: суперважливо, щоб керівник мав і дотримувався власних цінностей. Про це детальніше читайте у статті «Цінності і кодекси керівника».
Як втілити місію і цінності у життя компанії
1. Постійно про них говорити, тобто приділяти їм час. Треба робити регулярні «дні зустрічей», щоб ще раз і ще раз обговорювати, хто що розуміє під поняттями цінностей та як щоденно на їхній основі діяти.
2. Самому дотримуватись їх. До автоматизму довести внутрішнє запитання в умовах сумніву: «Чи ця конкретна дія узгоджується із місією компанії? Чи відповідає така моя поведінка її цінностям?» Бути настільки чесним із собою, щоб кожен учасник колективу бачив у вас взірець поведінки згідно з місіями і цінностями. Іноді слід обговорювати і пояснювати свою поведінку перед колективом.
3. Неустанно переводити їх у модель поведінки через приклади поведінки учасників колективу, різноманітні історії і корпоративні притчі. Тоді цінності і місія будуть засвоєні на рівні мему і передаватимуться від учасника до учасника без необхідності постійного контролю.
Невідповідність цінностям компанії має бути чи не основною причиною для звільнення працівника. Однак вони [цінності] не працюватимуть, доки немає взірців поведінки: прописаних і продискутованих на різних рівнях прикладів, як поводиться людина із тими чи іншими цінностями. 99% компаній лише декларують свої цінності, але ніяк не пов’язують їх із поведінковими шаблонами своїх працівників. Будьте серед того 1%, що справді вибудовує базовану на цінностях компанію!
Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».