Як шукати працівників

пошук працівників

(Продовження статті «Робота з колективом. Аватар працівника».)

Якщо ми уже знаємо, кого хочемо, і готові не погоджуватися на абикого, навіть незважаючи на можливий брак спеціалістів у нашій галузі, то нам тепер необхідно знати, де шукати потрібних людей. Навіть більше: не просто знати, де шукати, а запустити «позитивний добір» – еволюційний процес, за якого ми перебуваємо у постійному доборі найкращих із потенційних. 

Типові способи пошуку працівників

Позитивний добір ми не припиняємо ні на мить, незважаючи на те, чи у нас наразі укомплектований колектив, чи ні. Тобто вакансія на сайті має бути опублікована постійно, оголошення на сайті пошуку роботи – теж. Одно слово, сітки слід розставити всюди, де тільки можна, і перебувати у постійній готовності спіймати «big fish». Якщо у нас є таке стійке розуміння, то можемо перейти до переліку «заводей», де можна цю «big fish» шукати.

Свідомо лише перерахую типові способи пошуку, якими і так користується більшість. Про них нічого писати, адже вони стандартні і більшості цілком зрозумілі:

  • Опублікована вакансія на сайті;
  • Оголошення на сайтах із пошуку роботи;
  • Користування послугами рекрутингової агенції;
  • Хантинг фахівців у ЛінкедІні;
  • Агітки в центрах зайнятості;
  • Флаєри перехожим залежно від місця праці;
  • Оголошення про пошук працівників на дверях свого магазину чи офісу (або навіть біля церкви);
  • Бази фрілансерів;
  • Персональна комунікація з тими, хто знає потрібних вам людей.

Розумію, що не всім галузям підійдуть перелічені способи, і не для всіх підприємств вони доступні, але це базовий набір, яким користуються 90% компаній. Тому зверну увагу на

Де знайти хороших працівників? Перегляньте відео-ролик зі секретами пошуку найкращих:

Нестандартні способи пошуку працівників

  • «Апостоли» – ви йдете вулицею життя і бачите, як хтось добре виконує свою роботу (малює лавку, роздає флаєри, обдзвонює клієнтів, миє авто, ловить рибу тощо). Якщо ця людина відповідає вашому аватару, то підходьте до неї і кажіть: «Ви мені потрібні. Йдемо зі мною». Тобто не саме ці слова, але з таким метаповідомленням. Цілком ймовірно, ви вже сьогодні отримаєте доброго працівника у компанію. Тому не спішіть відмовляти продажникам реклами чи менеджерам банків, які хочуть зустрітись і запропонувати продукт своєї компанії, адже зовсім скоро, можливо, вони працюватимуть на вас.
  • Пенсіонери – люди з досвідом і «старою закалкою« посидючості і постійності, дуже часто будуть чудовими працівниками за невелику оплату. Звісно, все залежить від вашого способу організації їхньої роботи. 
  • «Голодні на гроші» – молоді й активні, наслухані про величезні заробітки, зазвичай хлопці, які готові робити що завгодно, тільки би дуже добре платили. Цим пропонуйте високі оплати і вимагайте від них ще більше віддачі. Як то кажуть, «ганяйте, як сидорових кіз»: якщо напрацьовують своє – платіть, якщо ні – проганяйте геть або погоджуйте реалістичну оплату праці.
  • Переселенці, учасники АТО – дуже багато цінних кадрів можна знайти із тимчасово переміщених осіб, тобто тих, які через воєнні дії біля своїх домівок вирішили змінити місце проживання. Вони поки претендують на менші суми, ніж місцеві, але це лише питання часу і їхнього освоєння. 

Збільшість свою керівну ефективніст з курсом «Бізнес-інкубатор: онлайн курс по систематизації для власників бізнесу».

  • «Друзі Оушена» – згадайте, як Оушен шукав партнерів на чергову аферу (проект): підходив до тих, із ким колись мав справу і хто володів відповідним набором навичок і вмінь, та обіцяв «долю». Те саме можете зробити і ви, маючи достатньо контактів і минулих проектів. Звісно, хочеться сформувати великий стабільний колектив, але сучасний ринок праці тяжіє до проектів. Зібралися – вполювали мамонта (виконали проект) – розбіглись. І це теж непоганий формат роботи. 
  • Заробітчани – у нас скоро з’явиться великий ринок людей, які поїхали на заробітки і з певних причин повернулися: надоїло, ностальгія, важка праця тощо. Якийсь Войцек їм наочно показав, що гроші за байдикування ніхто не платитиме, а якщо повезло, то ще й навчив працювати. Відповідно, людина готова до роботи і погодиться на дещо менші оплати. Не упускайте можливості взяти таких працівників «під своє крило».
  • «Сили фейсбуку» – згідно з теорією Грановеттера про слабкі взаємозв’язки, найкращі рішення приходять до нас не із нашого близького кола, яке має такі самі інтереси і спосіб проведення часу, як ми, а із далеких знайомств. Тобто від тих, кого ми знаємо лише поверхнево і з ким перебуваємо у різних соціальних групах. Тож, якщо людину, яку ви шукаєте, знає якийсь ваш «шапочний» знайомий, – напишіть про це пост у соцмережах, «сили фейсбуку» прийдуть на допомогу. 
  • Бренд керівника – люди більш охоче працюють із тими, хто відомий і світиться у медіа, чи то традиційних, чи соціальних. Тому, якщо хочете, щоб шукали вас, а не ви, розкручуйте свій бренд керівника і роботодавця: пишіть на цікаві теми, діліться лайфстайлом.

нестандартні способи пошуку працівників

  • Волонтери – це люди, які за замовчуванням погоджуються на безоплатну участь у проекті, і роботу яких ви можете побачити на власні очі. Все просто: запропонуйте щось цікаве ринку (подія, форум, акція) – зберіть волонтерів – подивіться на їхню роботу – виберіть найкращих – запросіть їх у свою компанію. З власного досвіду: із 20-30 волонтерів 2-3 можна готувати на суперпрацівників. Учасників молодіжних, особливо міжнародних, організацій я б теж відніс у цю категорію. Вони чомусь знайшли більше можливостей у позаурочний час ще чимось займатись, а отже, і як працівники вони більш ефективні. 
  • Нетворкінг – учасники форумів, конференцій, симпозіумів, клубів і інших тусовок можуть завтра стати вашими ключовими працівниками. Тож будьте вхожі у найрізноманітніші середовища і всюди заявляйте про свої потреби, бо не озвучений запит не може бути реалізований. Або, по-іншому кажучи, – будьте об’єднувачами у своєму бізнесі, тими, хто знає всіх і кожного у найрізноманітніших оточеннях.
  • Люди з навколишніх сіл і/чи містечок, або навіть районів, близьких до вашої роботи, – якщо раніше було соромно наймати на роботу людину, мотивацією якої було близьке розташування місця праці до дому, то зараз це мало не тренд. Не хочуть люди по дві години на день витрачати на добирання, й це можна зрозуміти. І не тільки зрозуміти, але і використати для блага компанії. 
  • Партнери без роботи – навіщо шукати працівників і брати на себе купу проблем, пов’язаних із цим, якщо можна знайти партнерські організації, які сидять без роботи, і делегувати їм частину своїх завдань. Подумайте, з ким можете очолити таку взаємовигідну співпрацю.
  • Групки друзів – якщо люди знають одне одного і приходять до вас групками, то, ймовірно, їхня робота буде якісніша, ніж коли вони прийдуть поодинці, адже активується соціальне змагання і небажання підставляти одне одного. Брати, одногрупники, батьки і діти, які працюють пліч-о-пліч, це фактично декілька працівників, залучених за ціною одного, які, крім того, працюють на вищих рівнях продуктивності. Єдине застереження: цей пункт стосується, ймовірніше, чоловіків, бо група подруг може навпаки за місяць рознести ваш бізнес ущент.
  • Учасники групових співбесід – проводьте спільні зустрічі і озвучуйте свої потреби, запити максимально категорично, щоб якнайшвидше відсіяти випадкових учасників. Звісно, якщо можете зібрати хоча би 20 учасників на групову співбесіду і провести її у достатньо жорсткій формі. 
  • Успішні студенти ВНЗ – попитайте, чи, бува, не порадить якогось студента ваш колега-викладач? А якщо не маєте таких друзів, то можете просто провести презентацію своєї компанії, домовившись із завкафедри про проведення такої пари.
  • Підрядники – так само, як із партнерами, можливо, є сенс розбити великий проект на багато дрібних частин, і замість того, щоб покривати його своїми силами, очолити групу підрядників? Однозначно буде економія на колективі, але, з іншого боку, слід чітко прописати високі стандарти спільної роботи.

де шукати працівника

  • Поділ на складники зі зменшенням фаховості працівників – так само, як і у попередньому варіанті, але людей ви залучаєте своїх. Перевірка на поділ завдань доволі проста: чи міг би цю конкретну дрібну роботу виконати школяр-старшокласник? Якщо не міг би, значить, завдання недостатньо поділені і їх слід деталізувати ще більше.
  • Групи людей, для яких ваша робота простіша, ніж теперішня, – завжди є той, хто працює в іншій галузі за менші гроші, водночас на важчих умовах. Наприклад: токар, який міг би продавати ваші токарні верстати, чи автомеханік, який міг би розбирати двигуни, не ремонтуючи їх, або бізнес-аналітик, який міг би стати тренером, чи аудитор, який міг би стати бухгалтером, чи навпаки. Типових рішень немає, але, якщо покеративити, то можна знайти цінне джерело вузькоспеціалізованих кадрів для своєї компанії. 
  • Жінки на чоловічій роботі – якщо мужики п’ють і «забивають» на роботу, працюйте із жінками. Для жінок, звісно, треба зробити трохи комфортніші умови праці, але у більшості завдань, де слід проявити посидючість чи старанність, вони надійніші як учасники колективу, аніж мамонтоловці-чоловіки. Серед моїх клієнтів є такі, що залучали жінок до послуг ландшафтного дизайну і на лісопилки, то що вже говорити про «типово чоловічі» сфери, наприклад, ремонт чи мийка авто і прокладання кабелю.
  • Колишні ув’язнені, працівники ЖЕКів і інші «ненадійні» групи – якщо хтось гордує такими працівниками, то, можливо, саме вам вони підійдуть. Серед усіх людей є і такі, хто випадково опинився у невдалому місці у невдалий час, то чому б не дати людині другого шансу? 
  • Боти (робот, автомат) – світ йде до автоматизації процесів, і якщо замість людини може працювати бот, який не потребує ані їжі, ані сну, ані доброго слова, то чому б не делегувати це завдання? Автоматизуйте все, що можете автоматизувати. У топ-країнах автоматизація необхідна, бо вартість праці дуже дорога, а у нас вона теж необхідна, бо маємо фантастичний брак кадрів. 
  • Працівники для партнерів чи клієнтів за оплату – цілком можливо, що компанії-партнери теж стикаються із браком кадрів, то чому б не налагодити для них процес платного підбору персоналу, а притому ще й мати можливість знаходити людей і для себе? Не дивіться на цю схему, як на нечесну. Якщо у вас налагоджений процес пошуку, то можна зробити із цього окремий напрям, взаємовигідний для обох сторін, адже хто краще за вас знає, які люди потрібні вашим партнерам?
  • «Однокашники», однокласники, одногрупники – старих друзів не буває. Якщо підтримуєте тісні взаємини із колегами з дитинства і юності, то перевірте вашу дружбу і залучіть їх до своїх проектів. Хто що із себе представляє, ви уже зазвичай знаєте, притиратися не потрібно, тож чому би не спробувати перевести дружбу у якісно новий вимір?

Вдосконалюйтеся у спілкуванні з нами! Пройдіть онлайн-курс «Мистецтво відповідального спілкування».

  • Колишні кадри – якщо хтось колись уже працював на вас, але з певних причин пішов із компанії, то можна повернути цю людину для полювання на нових мамонтів. Як хто працює, ви уже бачили, наново інтегрувати у колектив майже не потрібно. Бачу єдину перешкоду продовження співпраці, тільки якщо цей працівник пішов через грубе порушення гласних чи негласних правил компанії. 
  • Власний корпоративний університет – чи не найкраща ідея для усіх, хто хоче налагодити безперебійний доступ до «свіжої кадрової крові». Адже саме ті люди, які прийшли до вас на навчання і заплатили вам гроші за освоєння певних вузьких технічних навичок, уже не просто лояльні, а навіть «гаряче налаштовані» як до теми вашої діяльності, так і до компанії, а можливо, навіть і до вас як до керівника. Не треба надто багато, щоб запустити свій корпоративний університет, – достатньо певного рівня фаховості у конкретній професійній темі, бажання ділитися і сміливості спробувати.

Звісно, кожен із пунктів має обмежену сферу застосування, залежно від галузі, професії й актуальних тенденцій на ринку праці. В кожного пункту є навіть свої протипоказання, однак, сподіваюся, ви знайшли нові способи, які підійдуть під пошук нових учасників вашого колективу. Головне – пробувати і бути креативними!

Уривок з книги Романа Кушніра «Б-Бізнес».

Розширте свої знання про позитивний добір, переглянувши відео:

Поділитися на facebook
Facebook
Поділитися на twitter
Twitter
Поділитися на linkedin
LinkedIn