Техніки публічних виступів: частина 3

дистанція

Цікавою групою способів, якими можна привертати увагу глядачів, є невербальні сигнали зацікавлення. Їх можна використовувати як і окремо від словесних і аудіальних технік, так і разом з ними.

1. «Блиск» очей

Досить непомітний і такий, що привертає позитивну увагу рух, при якому нижня і верхня повіка напружуються і оголюють білок навколо райдужки ока. Досить незвично зробити вперше, але як тільки побачите, який цікавий ефект викличе, одразу захочеться освоїти цю техніку. Зауважу, що при цьому русі брови не піднімаються. «Блиск» варто робити на ключових словах виступу, «маркуючи» те, що на вашу думку повинно запам’ятатися найбільше. Не можна використовувати більш ніж десяток раз за весь час виступу, бо інакше сприйматиметься як нервовий тік.

2. Піднімання брів

Це мімічний сигнал зацікавлення. А нам цікаві ті, хто цікавиться нами. Спробуйте пройтись по вулиці крізь сірий натовп людей, які задумливо бредуть по меланхолійних вулицях – це обов’язково приверне їх увагу і дехто навіть у відповідь підніме на вас свій зацікавлений погляд. А у закритому приміщенні такий рух приверне навіть ще більше уваги. Та як і у першому випадку, зловживати ним не варто, бо інакше це розмиє важливість наголосів, які робитимете.

3. Зоровий контакт

Чудовий спосіб привернути увагу «блудної овечки». Наприклад, коли хтось відволікся від вашого виступу і ділиться враженням з сусідом, то найкращий спосіб (особливо якщо це відбувається на очах у інших учасників) – це замовкнути і, дивлячись у сторону «овечки», зачекати зворотного погляду. Після цього одразу можна продовжувати свою промову – «порушник спокою» все зрозуміє правильно. До речі, загалом рекомендую виробити у собі єдину непорушну звичку не говорити, коли говорить хтось інший, і моментально замовкати, коли немає достатньої, на ваш погляд, уваги. Нагадаю також, що зоровий контакт – це те, що профілактично потрібно підтримувати постійно і зі всіма в рівній мірі.

4. Різкий рух

Це може бути жест рукою, чи якщо доцільно – випад ногою, або навіть рух головою, але, як і будь-яка дія, що відбувається на незвичній швидкості, вона змушує нас неодмінно зреагувати, хоча б крадькома зиркнувши у ту сторону, а то і повністю зосереджено спостерігати за рухом. Під незвичною швидкістю я маю на увазі щось схоже на помах палички в руках у якого-небудь визнаного диригента, або хоч би і у Гаррі Поттера – це вже залежно, хто вам ближче до душі. Надто часті рухи видаватимуть деспотизм і деяку неадекватність разом з фанатизмом, що дозволяє запалювати маси, але відлякує найближчих прибічників.

дистанція

5. Зміна дистанції

Коли ви підходите до своїх слухачів чи відходите від них, це підсвідомо змушує вирватись з думок про себе і повернутись у реальність. Спробуйте пройти близько водія автомобіля, який стоїть у заторі, майже торкаючись його, і ви переконаєтесь, що жоден не залишиться байдужим до вашої дії і обов’язково зверне на вас увагу. Це навіть при умові великих металевих дверей, а що вже казати про «беззахисного» слухача. Щоправда, зловживати не варто, бо поширюватиме відчуття страху. А при відносинах любові між Оратором і Аудиторією страх – не найкращий порадник.

6. Використання вказівного пальця

Негативний сигнал, за який, наприклад, у феодальній Японії його (палець) примусово «ампутували». Ми живемо, можливо, у більш лояльні часи, але використовувати в промові, чи надто – показувати на когось – не бажано і не вітається. Краще вже використати відкриту долоню або жест «Ok», але інколи для привернення уваги слухачів, над якими ви відчуваєте домінування – варто використати і його.

7. Дотики і передача якогось предмету

Передаючи щось чи торкаючись когось одного, можете пам’ятати, що ви торкаєтесь всіх одразу. Дотик – це щось інтимне і дуже особисте, тому потрібно проводити його дуже акуратно. Можливий варіант застосування: один з учасників нервово клацає ручкою, сам не розуміючи цього і не звертаючи на це уваги, на відміну від решти присутніх. Ви підходите і акуратно, підтримуючи зоровий контакт зі всією аудиторією, торкаєтесь руки замисленого слухача. Позитивний результат майже гарантовано, тільки потрібно при цьому робити плавні й акуратні передбачувані рухи.

вираз обличчя

8. Зміна мімічного прояву

Наша міміка, як я вже писав, є основою емоційного спілкування, і тому, коли вона буде у вас розпрацьована, так як у Чарлі Чапліна, то можете бути певні – засинати на ваших виступах нікому не доведеться. Скорчити гримасу – оце направду чудовий спосіб привернути увагу. І не бійтеся виглядати смішними – смішними нас робить власна невпевненість, а коли ви самі собі внутрішньо дозволяєте щось зробити (наприклад, покривитись чи пореготати) , то і для інших це виглядатиме цілком нормально.

9. Широкі рухи

Широкими можна вважати ті рухи, які виходять за межі ваших плечей і вище за підборіддя. Вони, як і всі знаки активності, викликають зацікавлення, втім, якщо вони надто різкі і агресивні, то підсвідомо можуть залякувати.

10. Завмирання

Уявіть собі, що ви мали зробити крок, але зупинилися на півдії – півпоруху не вистачило, щоб зробити щось повністю. Це є незвично і дивно, а отже, гарантовано приверне увагу слухачів. Спробуйте завмерти наступного разу на півслові у щоденному спілкуванні і відчути насолоду зацікавленого погляду іншої людини. Тривалість завмирання може бути вибрана довільною, але завершення дії повинне початись в той же момент, коли увага слухачів буде повністю сконцентрована на вас.

Це не 10 ораторських «законів Мойсеєвих», і я люб’язно прошу, ба навіть наполягаю на тому, щоб ви записували свої способи привернення уваги, які спрацювали на ваших виступах. І діліться з нами у коментарях!

Матеріал – із книги «Великий оратор».

Для кращого використання вербальних та невербальних технік відвідайте наш курс «Спілкування і порозуміння» та перегляньте відео:

Ще більше відео ви знайдете на нашому YouTube-каналі!