Ціль і мотивація

Ціль і мотивація

На кожному рівні досягання цілей ми потребуємо особливої енергії – мотивації. Бо справді мотивована людина зможе досягнути чого завгодно, подібно до автомобіля, у якого необмежений запас палива. Але чи таке можливо? Як дійти до найвищого рівня цілей і навчитись досягати їх незалежно від мотивації?

Споживчі цілі

Це ті, які пов’язані з кращими умовами життя, фізичним комфортом, матеріальною зручністю. Дорогі автомобілі, розкішні будинки, банківські рахунки, якщо вони лежать в основі бажань людини, – це її споживацьке мислення. Це вже краще, аніж нічого, тобто якщо людина почала задумуватись про цілі і планувати їх досягнення, раніше живучи беззмістовним життя, пливучи за течією, це вже показник того, що рано чи пізно вона все ж досягне чогось більшого, аніж хтось з її оточення Та це лише найнижчий і найпримітивніший рівень цілей. При ньому людина нічого не створює і лише користується напрацюваннями інших.  На превеликий жаль, «культ мотлоху» – бажання до накопичення заради накопичення, неважливо чого: меблів, грошей, прочитаних книг тощо, характерний для велетенської кількості людей.

  • Для чого ви ходите на роботу? Заради грошей? – хай як прикро звучить, та це – ознака споживацтва.
  • Для чого читаєте книги і переглядаєте фільми? Щоб відпочити і зробити собі приємно? – змушений вас засмутити, але це ознака культурного споживацтва.
  • Любите смачно поїсти і після того добре поспати? – таки-так, це ознака харчового споживацтва – життя заради їжі.

Причому варто пам’ятати, що споживчі цілі дуже гарно маскуються під духовні, культурні чи загально-пізнавальні. Походи у театр, подорожі за кордон, мандрівки горами, вивчення іноземної мови, відвідування тренінгів чи церковних богослужінь, вже не кажучи про перегляд фільмів, слухання музики і читання газет чи журналів є інтелектуальним і культурним, але все ж таки споживацтвом. Бо зазвичай метою таких дій є бажання вдовольнити себе, почувати себе краще порівняно з іншими, мати щось більше, навіть якщо йдеться не про майно, а про знання чи відстояні служби у церкві, а це все прояви гордощів і самозакоханості. Звісно, уточню, справа не у самих книгах чи навчанні, а у цілях, тобто подальшому використанні отриманого.

Ще однією проблемою споживчих цілей є потреба у постійній мотивації ззовні. Споживчі цілі обов’язково мають порівняльний характер, тобто насправді людина досягає їх не так для себе, як для інших.

  • Навіщо людині краще авто? Щоб не відставати від кума чи бізнес-партнера.
  • Для чого краща зарплата? Щоб упевненіше почувати себе у колі друзів.
  • Навіщо читати книги? Щоб виглядати мудрішими за інших.

Постійні порівняння, докази комусь, самоствердження змушують людину бути залежною від оточення, а отже, роблять її слабкою і вразливою до змін. Не дивно, що такі люди часто хворіють, мають багато особистих проблем, рідко коли справляються з сімейними обов’язками, для своїх дій, постійно потребують «чарівних копняків» ззовні, додаткових стимулів для того, щоб не виключити будильник, який дзеленчить над вухом о шостій ранку, гарних цукерок (ментальних і матеріальних) від когось хто б ззовні оцінив нашу роботу.

Споживчі цілі

Читайте ще проПотенціал і успіх”

Перевірка на те чи, бува, не споживчими цілями живе людина дуже проста: постійні проблеми з мотивацією, відкладання всього на завтра, робота залежить від настрою, часті порівняння і оцінки себе й інших, потреба матеріального комфорту і зручності, демонстрування кращості і вищості над іншими, а разом з тим, як наслідки – часто погане самопочуття, конфлікти і невміння домовлятися і з собою, і з іншими. Це та трясовина, у якій живуть чимало людей, що тільки-но стали на шлях постановки цілей і бажання досягати чогось більшого, однак вже навіть такі цілі є набагато кращі, аніж їх повна відсутність, тобто коли людина взагалі не розмірковує над тим, чого вона хоче.

Цілі господарювання

Це ті цілі, які пов’язані з нашою відповідальністю за інших людей. Людина досягає не так заради власного комфорту чи переваг у суспільстві, а заради відповідальності, яку вона несе за своє оточення – чи то стосується своєї сім`ї, чи робочого колективу, чи навіть задоволення потреб клієнтів.  В основі господарювання лежить відповідальність, яку ми проявляємо не так словами, як вчинками, і не час від часу, а постійно – живе нею і з нею.

Цілі цього рівня пов’язані з досяганням заради кращого управління й організовуванням процесів та людей навколо. Людина думатиме не про гроші, а про кар’єрне зростання, не про те, щоб купити собі нове авто, а як запустити у виробництво новий цех, не про те, куди їхати, а з ким їхати, не про те, щоб прочитати
нову книгу, а про те, щоб покращити взаємини з іншою людиною. Дія начебто одна і та сама, що у споживанні, але ціль за ціллю інша, причини, які лежать у її основі, кардинально відрізняються.

Так само різниться мотивація, якою керується людина і яка, наче паливо, потрібна для здійснення цілей господарювання. Тут вже недостатньо самої лише мотивації ззовні, натомість потрібна вже часткова мотивація зсередини – внутрішніми відчуттями, чимось таким, що живить людину, незалежно від зовнішніх похвал чи стимулів.

На цьому рівні цілей людина отримує всі ресурси з попереднього рівня, тобто якщо людина бере відповідальність за свою сім`ю, то вона автоматично отримує ресурси на її забезпечення, якщо приймає відповідальність за колектив – то матиме ресурси на його забезпечення, якщо бере під свою опіку батьків, то здобуде ресурси і для них, а якщо вирішує господарювати на рівні народу, то отримує ресурси на цілий народ. Втім, тільки-но вона завагається у своєму призначенні і здатності забезпечити взятих під опіку людей, то знову опускається на рівень споживчих цілей.

Перевірити, чи людина перебуває на цьому рівні цілей, досить просто: така людина добре ладнатиме зі іншими – чи то вдома, чи то у робочому колективі, і при тому не матиме особливих матеріальних проблем: Всесвіт забезпечить їй всі необхідні ресурси для успішного господарювання.

Таке правило: що вищим є наш рівень цілей, на якому ми перебуваємо, то легше ми отримуємо ресурси з попередніх рівнів. 

Запрошуємо на курс “Ефективність працівника: як встигати більше і працювати ще якісніше?”

Творчі цілі

Людина проявляє себе у творенні! Саме для того, щоб залишити після себе щось значне , щоб реалізовувати великі задуми для вічності, живе людина! Саме на такі цілі Всесвіт видає всі потрібні блага і радості. Коли бажання людини ґрунтуються на споживанні, вона отримує чимало труднощів і, можливо, інколи виконує свої споживчі бажання, втім, коли в серцевині її щоденних дій лежать творчі цілі, то, навіть маючи проблеми і труднощі, людина має змогу працювати на значно вищому рівні, і ще при цьому з легкістю досягає своїх споживчих цілей.

Коли людина творить – цієї енергії завжди більше. Фактично людина стає невтомною, завжди позитивно зарядженою, має добре здоров’я, готова відкриватись і сприяти іншим.

На цьому рівні цілей мотивація, яка керує людиною, є суто внутрішньою. Тобто те, що людина робить, не залежить від нікого більше, а лише від неї самої. Погодьтеся, добре, коли всі важелі впливу на нас перебувають у наших руках. Така людина не спинятиметься, отримуючи захопливі компліменти чи, навпаки, негативні відгуки від інших. Вона не нестиме у собі образ, недомовок і сумнівів – їй, наче ясне сонечко, світитиме ідея, яку вона вважає за необхідне реалізувати.

Якоюсь мірою можна сказати, що творення – це протиставлення споживанню, тобто одна людина реалізовує свої ідеї, тоді як інша намагається їх спожити.

Пропорція перших до других становить близько один до дванадцяти: достатньо одного творця, щоб забезпечити дванадцять споживачів, причому вона зберігається і у промисловому виробництві на рівні держави, і в написанні книг, і в публікуванні новин у соціальних мережах чи навіть створенні емоцій. Дуже швидко починає багатіти країна, у якій зростає частка тих, хто створює; саме такі процеси були характерні для післявоєнних чи сучасних економічних див. Та й, зрештою, у повсякденному житті звичайної людини настають суттєві зміни, коли замість споживання людина більше приділяє часу створенню.

Творчі цілі

Читайте ще текст “9 звичок мудрих людей”

Рівень служіння

Людина робить те, що робить, розуміючи і приймаючи свою щоденну діяльність як належне, як даність, як призначення. Направду щасливою є людина, яка просто робить те, що має робити! Її не мучать зайві вагання, не
докучають проблеми, оточують люди, з якими вона – єдина дієва система. Сторонній спостерігач може сказати – ця людина на своєму місці. Це той рівень постановки цілей, коли їх начебто немає, а результатів – найбільше.

Бо всі потреби попередніх рівнів задовольняються автоматично: людина має рівно стільки матеріальних ресурсів скільки їй потрібно, відповідно має добрі взаємини з людьми, за яких несе відповідальність, і при цьому дуже легко реалізовує усі свої ідеї.

Проста перевірка вашого рівня цілей полягає в тому, щоб визначити, про що ви найчастіше думаєте:

  • якщо про гроші чи матеріальні блага – споживчий рівень, якщо про людей і взаємини – досягаєте мети господарювання,
  • якщо думки заповнені ціннісною ідеєю, а час йде суто на її втілення – творчий рівень цілі, і нарешті,
  • якщо просто робите те, що маєте робити, не задумуючись і не вагаючись, знаючи що більше це зробити нікому – то служите.

Однак пам’ятайте, що цілі нижчих рівнів задовольняються автоматично, бо якщо хочеться сказати – «я так класно служу, а грошей все одно мало», то це не може бути рівнем служіння! Бо так просто не буває: якщо ми направду займаємося служінням, а не «ходимо на роботу, бо мусимо», навіть якщо робота начебто подобається, то ми не думатимемо про споживацтво – у нас буде все, що потрібно за першої думки про це, так само як для солов’я знайдеться смачний черв’ячок, а для троянди – краплина води.

Всі проблеми на нижчих рівнях вирішуються постановкою цілей з рівнів вищих і завжди можна собі нагадати, що якщо вам чогось бракує у житті, то просто це означає, що ви не віддаєте себе повністю своєму покликанню. Служіть краще. Коли вам не потрібно думати – вставати вранці чи ще полежати, займатись якоюсь справою чи відкласти її, прийняти іншу людину такою, якою вона є, чи образитись на неї, і ви це усвідомлюєте як щоденний вибір, що дається легко і невимушено, – знайте: ви дійшли до найвищого рівня постановки цілей – рівня служіння.

Тож, удосконалюйте своє служіння й отримуйте від Всесвіту все, що захочете!

Ми є у Телеграм-каналі, Instagram, YouTube-каналі, TikTok. Долучайтесь!

Роман Кушнір (уривок із книги “Створюй“)

Як бонус до нашої статті пропонуємо переглянути відео: